15.09.2020 klo 10.22

Eri kokemukset koronasta-

Korona on vaikuttanut vastakkaisin tavoin Unirestan ravintolassa työskentelevän Suvi Röntysen ja Citymarketissa työskentelevän Jouko Jalkasen työelämään. Nämä toisilleen tutut oululaiset vastaavat nyt korona-aikaan liittyviin väitteisiin.

Koronavirus on vaikuttanut työelämääni.
Suvi Röntynen: Kyllä. Olin lomautettuna kolme ja puoli kuukautta, ja myös mieheni oli lomautettuna saman verran.  Nyt olen palannut töihin yliopiston opiskelijaravintolaan, mutta työni on yhä vaakalaudalla. Uusi lomautus voi olla vielä edessä.
Jouko Jalkanen: Alkuvuosi on ollut työssäni Ruskon Citymarketissa tavallista kiireisempää aikaa. Työtunteihini tuli keväällä ja kesällä selkeä piikki ylöspäin – tein jopa 40-tuntista viikkoa. Kasvaneet työtuntimäärät ovat tuoneet hyvää lisää tuloihin. Loppuvuosi jää nähtäväksi.

Koronan seurauksiin työelämässä on ollut vaikea suhtautua.
SR: Alkuun oli vaikeaa, sillä olin aina ajatellut, että ravintola-alalla riittää töitä. Sitten ovet suljettiin. Helpotti, kun ajattelin, että minä en voi tälle mitään eikä voi työnantajakaan. Perhettämme auttoi se, että saimme miehen kanssa päivärahat suhteellisen nopeasti.
JJ: Stressinhallintaidoista on ollut työssäni apua silloin, kun on ollut kiire. Itse olin tiukimmillani töissä siinä vaiheessa, kun asiakkaat hamstrasivat. Silloin kaipasin lomaa. Ymmärrän koronan nostavan helposti negatiivisia tunteita pintaan, mutta on se tuonut myös tervetullutta vaihtelua monille. Esimerkiksi kun ravintolatyöntekijälle on tarjottu töitä kaupasta.

Mahdollinen toinen aalto huolettaa työn kannalta.
SR: Luotan selviäväni, mutta mielestäni valtion pitää nyt tehdä kaikki toimet, jotta työpaikkamme säilyvät. Ravintola-ala ei kestäisi enää toista kertaa samanlaisia rajoituksia kuin keväällä.
JJ: Riskejä on. Jos muilla aloilla katoaa työpaikkoja ja ostovoima pienenee, se voi heijastua kaupan alaan ja esimerkiksi luksustuotteiden myyntiin. Uskon kuitenkin, että yritykset kehittelevät uusia toimintatapoja pysyäkseen pystyssä.

Pandemia muuttaa toimialaani pysyvästi.
SR: Opiskelijat tekevät etäopintoja, ja se on vähentänyt ruokailijoidemme määrää viime vuodesta. En silti usko, että etätyöstä tai etäopiskelusta tulee uusi normi niin, että ihmiset olisivat vain koko ajan kotona.
JJ: On liian aikaista sanoa, miten paljon korona muuttaa kauppaa työympäristönä. Etätyö lisääntyy täälläkin hallinnollisessa työssä, mutta tuskin suorittavassa työssä, jollaista itse teen.

Jotain hyvääkin on työelämääni tullut.
SR: Aloin miettiä, onko normaalia, että työ ja työpaikka ovat minulle niin äärettömän tärkeitä. Onko oman jaksamisen kannalta järkevää painaa töitä niin paljon ja niin intohimoisesti kuin olen tehnyt?
JJ: Korona toi lisää työtunteja. Lähiesimiehille tässä on auennut näytön paikkoja. Kriittisenä hetkenä esimies voi näyttää kykynsä johtaa ja kannustaa alaisiaan.

Suvi, mitä sanot Joukolle.
Uskon, että me molemmat jaamme työelämämme aikaan ennen ja jälkeen koronan. Me tulemme kysymään toisiltamme, että muistatko aikaa, kun tiskillä ei ollut pleksiä ja käsidesiä!

Jouko, mitä sanot Suville.
Olemme selvinneet aiemmista kriiseistä ja selviämme tästäkin. Tiedän, Suvi, että sinunkin ammattiosastosi on tehnyt paljon työtä hotelli- ja ravintola-alan lomautettujen rahallisessakin tukemiseksi.

Teksti: Marja Ikkala

Puhelinpalvelu ma–pe