14.10.2013 klo 11.39

Erimielisyysasiat julkisiksi

PAM hoitaa vuosittain noin 1 500 jäsenten työsuhteisiin liittyvää erimielisyystapausta. Nyt näitä tapauksia aletaan julkaista verkossa. Julkaisu tapahtuu kolmessa vaiheessa niin, että ensin julkisiksi tulevat avoimet oikeustapaukset maanantaina 14.10. Päättyneet oikeustapaukset löytyvät netistä marraskuun alusta ja kaikki avoinna olevat erimielisyystapaukset  ensi vuoden alusta.

PAMin jäsenten työpaikoilla ilmenevät riitajutut voivat koskea monenlaisia työsuhteen tai työehtosopimuksen seikkoja, esim. palkanmaksua tai irtisanomisia. Jotta kenenkään yksityisyys ei vaarannu, tiedot pidetään yleisellä tasolla. Julkaistavat tiedot ovat erimielisyysasian tyyppi (esim. palkkasaatava), jäsenen ammatti, yrityksen toimiala, työpaikan sijainti (maakunta), yrityksen koko, tapauksen kuvaus sekä lisätiedon antaja. PAM toivoo, että tapausten julkisuus edesautaisi juttujen ratkaisua tai jopa ennaltaehkäisisi riita-asioita työpaikoilla.

Erimielisyydet työpaikoilla pyritään hoitamaan neuvottelujärjestyksen mukaisesti niin, että ensin PAMin aluetoimistot käyvät neuvottelut työnantajien tai työnantajaliittojen kanssa. Ellei näin päästä sopimukseen, siirtyy erimielisyys oikeuskäsittelyyn.

PAMin julkaisemat erimielisyystapaukset löydät täältä

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat