EU - 13.06.2019 klo 15.47

EU-direktiivit tuomassa ennakoitavuutta nollatuntilaisten työvuoroihin ja pidennystä isien vapaisiin

Isien perhevapaita on määrä pidentää. Kuva: Getty Images

EU:ssa on hyväksytty kaksi työelämän direktiiviä, ns. työehtodirektiivi ja työelämän tasapaino -direktiivi. Ne voivat tuoda helpotusta nollatuntilaisten arjen suunnitteluun ja varmistavat isyysvapaiden pitenemisen.

EU:n neuvosto hyväksyi tänään torstaina lopullisesti kaksi työelämään liittyvää direktiiviä, joille europarlamentti oli antanut hyväksyntänsä jo aiemmin.

Direktiivi avoimista ja ennakoivista työehdoista (ns. työehtodirektiivi) vastaa melko pitkälti Suomen jo olemassaolevaa lainsäädäntöä. Kuitenkin vaihtelevaa työaikaa tekevien, kuten ns. nollatuntilaisten, työvuorojen ennakoitavuutta pitäisi parantaa edellyttämällä työvuoron tarjoamista riittävän ajoissa ennen vuoron alkua, kertoo valtioneuvoston tiedote.

Työelämän tasapaino -direktiivi, joka pyrkii edistämään sukupuolten tasa-arvoa, on sekin pääosin sopusoinnussa Suomen lakien kanssa, mutta edellyttää isille kiintiöityjen perhevapaiden pidentämistä. Tätä Suomen uusi hallitus ohjelmansa mukaan olisi tekemässä muutoinkin.

Lisäksi ehdotettu uusi oikeus viiden päivän omaishoitovapaaseen edellyttää työsopimuslain muutoksia, valtioneuvosto kertoo.

Direktiivit tulevat voimaan myöhemmin kesällä 20 päivää sen jälkeen, kun ne on julkaistu virallisesti, ja ne on pantava täytäntöön kolmen vuoden kuluttua voimaantulosta.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat