EU - 07.11.2017 klo 13.47

EU vahvistaa sosiaalista oikeudenmukaisuutta

EU:n odotetaan ensi viikolla pidettävässä huippukokouksessa tekevän pitkästä aikaa päätöksiä, joilla vahvistetaan työntekijöiden oikeuksia. Työntekijäjärjestöt ovat ottaneet sen ilolla vastaan, mutta toivovat vahvempaa ja sitovampaa sääntelyä, jolla estetään kilpailu työehdoilla

Huippukokouksessa 10 päivän päästä julistetaan Euroopan kansalaisten työelämäoikeudet.

Ruotsin Göteborgiin kokoontuu 17.11. arvovaltainen joukko, joka aikoo yli vuosikymmenen tauon jälkeen julistaa suunnan Euroopan työelämän kehittämiselle. Euroopan parlamentin, komission ja neuvoston odotetaan silloin allekirjoittavan julistuksen Euroopan kansalaisten sosiaalisten oikeuksien vahvistamiseksi, niin kutsutun sosiaalisen pilarin.

"Kyse on työntekijöiden oikeuksista. On tärkeää, että EU:n sosiaalista ulottuvuutta pitkästä aikaa kehitetään tavalla, joka edistää hyvien työpaikkojen syntymistä", sanoo PAMin kansainvälisen vaikuttamisen asiantuntija Josetta Nousjoki.

Euroopan komissio julkisti huhtikuussa paketin työelämäoikeuksien ja -lainsäädännön vahvistamiseksi . Sosiaalisen pilarin julistusluonnoksen lisäksi siihen sisältyvät mm. aloitteet työsuhteen minimiehtojen kuten työtuntimäärien ilmoittamisesta sekä sosiaaliturvan ulottamisesta kaikkiin työtä tekeviin.

Euroopan sisämarkkina perustuu yhtäältä kaupan ja työnteon esteiden poistamiseen ja toisaalta työntekijöiden ja kuluttajien suojelemiseen. Näiden tasapainossa pitämiseen tarvitaan Euroopan laajuisia sääntöjä, joilla varmistetaan reilu kilpailu.

Työntekijäjärjestöt ovat ottaneet komission aktiivisuuden työelämäkysymyksissä ilolla vastaan, mutta toivovat vahvempaa ja sitovampaa sääntelyä, jolla estetään kilpailu epäterveillä työehdoilla. Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön ETUCin vaatimukset löytyvät Social Rights First -kampanjasivuilta. Sivuilta pääsee myös osallistumaan kampanjaan.

PAM osallistuu muiden työntekijäjärjestöjen kanssa oikeudenmukaisemman Euroopan kehittämiseen. SAK:n julkaisi tänään puheenvuoron Euroopan kehittämiseksi.

"Haastamme myös Suomen hallituksen ja poliittiset puolueet Euroopan työelämän, talouden ja sosiaalisen ulottuvuuden kehittämiseen. Euroopan tulevaisuutta linjataan nyt suurimpien jäsenmaiden johdolla ja Suomen on oltava mukana vaikuttamassa uudistuksiin", Nousjoki sanoo.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat