Artikkeli - 09.05.2019 klo 09.06
EU

Europarlamentin jättävä Liisa Jaakonsaari: ”Kansalaisten ääni kuuluu Euroopan parlamentin kautta”

Liisa Jaakonsaari pitää tulevia Europarlamenttivaaleja äärimmäisen tärkeinä. ”Mielipidemittausten mukaan EU-kansalaisten luottamus Euroopan unioniin on kasvanut, mutta nyt sitä testataan: äänestävätkö he?” hän pohtii. Kuva: Eeva Anundi.

Kaksi kautta meppinä toiminut Liisa Jaakonsaari kertaa EU:n merkitystä ja kuluneen kauden päätöksiä: miten EU on edistänyt palkansaajien asemaa ja miksi eurovaaleissa äänestäminen on tärkeää?

456 ääntä saman palkan puolesta

”Työntekijöiden kannalta merkityksellisin päätös viime kaudelta on niin sanottu liikkuvia tai lähetettyjä työntekijöitä koskeva direktiivi. Sen ideana on, että samasta työstä maksetaan samassa maassa sama palkka, eli tavoitteena on halpatyövoiman kitkeminen Euroopasta.

Näen, että Brexitin taustalla oli se, että Puolasta tai Romaniasta tuli Britanniaan ihmisiä tekemään paikallisten kanssa samoja töitä alemmilla palkoilla. Se on ollut Britannian taloudelle erittäin edullista, mutta se on samalla myös loukannut ihmisten oikeudentuntoa. Uskon, että siksi Britannian EU-eron idea sai kantavuutta. Nyt tällä direktiivillä on tarkoitus estää työvoiman hinnalla kikkailu.

On selvää, että meillä Suomessakin on jo kahdet, ellei peräti kolmet työmarkkinat. Vaikka yleissitovat työehtosopimukset estävät pahimmat keinottelut, niin silti tällaista työvoiman hinnalla kikkailua tapahtuu, kun valvontaa ei ole tarpeeksi. Siksi eurooppalainen lainsäädäntö on erittäin tärkeä.”

2 markkinat kuriin

”Toinen työntekijöiden kannalta tärkeä päätös oli ihan kauden loppuvaiheessa hyväksytty ELA (European Labour Authority), eli Euroopan työviranomainen. Se on mennyt jo parlamentin päätöksenteon läpi. Euroopan työviranomaisen tehtävänä on auttaa työehtojen valvonnassa ja sen pitäisi aloittaa toimintansa vielä tämän vuoden aikana.

Suomessakin työsuojeluviranomaisten mahdollisuuksia valvoa on systemaattisesti vähennetty, siksi meillekin on syntynyt kahdet työmarkkinat. Puhumattakaan ihan rikollisesta toiminnasta, kuten tämä viime aikoina julkisuuteen noussut nepalilaisravintoloiden tapaus osoittaa."

"Reilut työmarkkinat ovat EU:n idea, toteutumaton idea vielä tällä hetkellä, mutta tärkeä tavoite.”

3. puheenjohtajakausi

”Suomen kesällä alkavalla puheenjohtajakaudella sosiaalisen Euroopan vahvistaminen noussee esille. Tällä hetkellä kaikki kriteerit, joilla talouden onnistumista mitataan, liittyvät velkaan ja kasvunumeroihin. Sosiaalisen Euroopan idea olisi se, että yhteiskunnan onnistumista ja Euroopan onnistumista mitattaisiin myös köyhyyden vähentämisenä – erityisesti eläkeläisköyhyyden ja koulupudokkaiden määrän vähentämisenä. Seuraavan kauden konkreettinen tehtävä on kehittää näitä mittareita niin, että ne kannustavat koulutukseen ja elämänlaadun parantamiseen monella tasolla.

Tästä sosiaalisesta Euroopasta on laajasti innostusta Euroopassa, mutta Suomi ei sen eteenpäinviemisessä ole tähän asti ollut kovin innokas. Mielestäni meillä suomalaisilla olisi paljon annettavaa muulle Euroopalle esimerkiksi varhaiskasvatuksen ja korkeatasoisen lasten päivähoidon suhteen.

”Kuluneella EU-vaalikaudella saatiin aikaan useita palkansaajien kannalta tärkeitä päätöksiä, kuten liikkuvia työntekijöitä koskeva direktiivi, työlainsäädännön päivittäminen ja pimeän työn torjuntaa koskevan foorumin perustaminen”, Jaakonsaari listaa.

Samaan aikaan kun Suomessa heikennettiin maahanmuuttajataustaisten lasten osallistumista päivähoitoon jos äiti on kotona, muualla Suomen mallia ylistettiin juuri siksi, että sen on katsottu olevan maahanmuuttajien ja erityisesti naisten kannalta hyvä malli. Kiinnittämällä huomiota pohjoismaisten mallien hyviin puoliin myös eurooppalaisen eriarvoisuuden vähentäminen vahvistuu.”

751 meppiä

”Kansalaisten ääni kuuluu EU:ssa oikeastaan ainoastaan parlamentin kautta. Vaikka EU on muuten teknokraattien paratiisi, niin juuri parlamentti tuo esiin kansalaisnäkökulman.

Yleensä työelämän kysymykset ovat Euroopan parlamentin sisällä puolueita erottavia kysymyksiä.

Mepin (europarlamentin jäsen) tehtävä vaatii sinnikkyyttä, koska politiikka on kestävyyslaji, jossa vie aikaa ennen kuin ideat kypsyvät päätöksiksi. Mepillä pitää olla empatiaa ja ymmärrystä suhteessa muihin EU-maihin. Oma-aloitteisuus ja aktiivisuus ovat kullanarvoisia ominaisuuksia: 13 suomalaista meppiä jää syrjään kaikkiaan 751 mepin joukosta, jos ei ole itse aktiivinen omassa ryhmässä ja yli ryhmärajojen.”

26.5. Europarlamenttivaalit

”Euroopan Unionia tarvitaan nyt eniten toisen maailmansodan jälkeen. Nämä europarlamenttivaalit ovat käänteentekevät, koska nyt on ilmassa sellaista henkeä, että äärioikeisto- ja populistipuolueet saattavat saada voimakkaastikin lisää kannatusta. Jos näin käy, he voivat halvaannuttaa koko EU:n toiminnan. Toisaalta siinä tapauksessa saattaisi tapahtua myös tiivistymistä Eurooppamyönteisen joukon keskuudessa.

”Nämä europarlamenttivaalit ovat käänteentekevät.”

Viime EU-vaaleissa äänestysprosentti meni Suomessa alle 40%:n. Jos se vielä menee alaspäin, Euroopan parlamentti ei tavallaan edustakaan enää kansalaisia, koska ihmiset eivät käy äänestämässä. Suomessakin nuorten alle 24-vuotiaiden äänestysprosentti oli viime vaaleissa 11%. Tärkeintä on mielestäni se, että vaalien jälkeen säilyisi eurooppamyönteinen ja palkansaajamyönteinen enemmistö, joka pystyisi jatkamaan lainsäädäntötyötä. On kuitenkin pieni vaiva käydä äänestämässä.”

3 ikimuistoista puhetta

”Euroopan Unioni korostaa omassa politiikassaan aina naisten asemaa, ihmisoikeuksia ja kestävän työelämän kysymyksiä. Mieleenpainuvimmat hetket oman EU-urani varrelta liittyvät juuri ihmisoikeuskysymyksiin. Yksi niistä oli pakistanilaisen, silloin 12-vuotiaan Malala Yousafzain vierailu. Euroopan parlamentti jakaa vuosittain Saharov -palkinnon erityisesti ihmisoikeusasioissa kunnostautuneille ihmisille, ja hän oli tuona vuonna palkinnon saaja.

Malalaa oli ammuttu päähän kotimaassaan, ja onnekkaitten sattumien jälkeen hän sai hyvän hoidon Lontoossa. Tervehdyttyään Malala piti puheen parlamentissa ja päätti hienosti jotenkin näin: ’maailman lapset eivät odota uusia tietokoneita, eivätkä uusia pelejä tai Nindendoja tai muita, vaan kyniä, kirjoja, paperia ja oikeuden saada käydä koulua’. Siinä tulevat esille köyhän maailman ja rikkaan maailman ristiriidat.

Olemme riippuvaisia toisistamme: se, mitä kehitysmaissa tapahtuu, vaikuttaa myös meihin. Ilmastonmuutos on tästä pysäyttävä esimerkki, ja siitä ruotsalainen koululakkoaktiivi Greta Thunberg puhui myös koskettavasti taannoin. Samoin ääri-islamistijärjestö Isisin kynsistä paenneiden jesidi-naisten puhe jäi mieleen. Näistä hetkistä olen ammentanut paljon innostusta Eurooppa-työhön.”

Jaakonsaaren mieleenpainuvimmat hetket meppinä liittyvät EU:n ydinarvojen, kuten oikeusvaltion, ihmisoikeuksien ja vapaa lehdistön toteuttamiseen. Kuva: Eeva Anundi.

40 vuoden työ

”Olen ollut yhteensä 40 vuotta mukana politiikassa, ensin 30 vuotta eduskunnassa ja nyt 10 vuotta Euroopan parlamentissa. Se on oikeasti pitkä aika – taitaa olla Suomen historian pisin parlamentaarikkoura naiselle. Muutos tuntuu vähän haikealta, mutta samalla erittäin kivalta. En siis ole enää ehdolla tulevissa vaaleissa, mutta aion antaa oman kokemukseni ja pitkän poliittisen uran tuoman osaamisen yhteiseksi hyväksi.

Olen juuri tulossa Kalevi Sorsa Säätiön kokouksesta. Se on yksi ajatuspajoista, joille annan mielelläni oman panokseni. Muitakin suunnitelmia on tiedossa: minua kysyttiin hiljattain Oulun yliopiston hallitukseen, ja lupauduin siihen mielelläni. Täytyy vain opetella sanomaan ’ei’. Kyselyitä tulee niin paljon ympäri Suomen, että täytyy ensin levätä ja katsoa, mihin lähden mukaan.”

Lue tästä lisää Euroopan parlamentista ja sen poliittisista ryhmistä

Aikataulut europarlamenttivaaleissa

• Suomessa vaalipäivä on sunnuntai 26.5.2019
  • Ennakkoäänestys kotimaassa keskiviikosta tiistaihin 15.-21.5.
  • Ennakkoäänestys ulkomailla keskiviikosta lauantaihin 15.-18.5.

Teksti: Minna Raitapuro