Artikkeli - 30.09.2017 klo 07.00
Luottamusmies

Farkkumyyjän uudet haasteet

Merkonomi Annika Huittinen on työssä vaateketjussa, jolla on Suomessa 10 myymälää. Kuva: Pasi Leino

21-vuotias Annika Huittinen kaipasi lisää haasteita farkkukaupan myyjän työhönsä. Pääluottamusmiehen tehtävässä hän joutui heti vaikeaan paikkaan.

Luottamushenkilö esittää kysymyksen luottamushenkilölle.
Siivooja, pääluottamusmies Tuula Hamarin esittämä kysymys Annika Huittiselle: Miten koville olet joutunut yhteistoimintaneuvotteluissa?

Annika Huittinen, 21 v
Ammatti: Myyjä.
Työpaikka: JC Scandinavian Denim House Raision kauppakeskus Myllyssä.
Tehtävä: Valtakunnallinen pääluottamusmies.
Kausi: 6.7.2017-31.12.2019.
Kotipaikka: Turku.                                                                                                                                                    Perhe: Sinkku.

YT-neuvotteluihin osallistuminen kuului itse asiassa ensimmäisiin luottamusmieshommiini. Työpaikkaani Myllyn JC-myymälään ja toiseen myymälän tuli yllättäen yt-neuvottelut. On ollut jännittävää olla mukana, jos niin voi sanoa, kun kyse on sentään surullisesta asiasta eli vähennyksistä. Meitä on ollut neljä henkilöä neuvottelemassa, ja minä edustan henkilökuntaa. Toisissakin yt-neuvotteluissa olen jo ollut, ja siellä tuli olo, että minuun luotetaan. Molemmat neuvottelut ovat yhä kesken.

Meillä ei JC:ssä ollut ennestään luottamusmiestä. Minä olen kuitenkin työpaikallani ollut se, joka on rampannut liiton toimistossa omissa ja työkavereiden asioissa. Aloite luottamusmiehen valinnasta tuli liiton toimitsijalta. Hän kysyi, voisinko asettua ehdolle, kun kerran muutenkin otan asioista selvää. Pidän farkkumyyjän työstäni, mutta kaipasin lisää haasteita. Luottisjuttu tuli niin kohdalleen siksi, että nyt minullakin on oma vastuutehtävä kuten muillakin työntekijöillä myymälässäni.

Rehellisesti sanoen en vielä tiedä, mitä kaikkea tämä luottishomma on. Mutta olen innostuva ihminen ja haluan jo nuorena kokeilla erilaisia juttuja. Muotikaupan alalle toivon sitä, että työtunnit jaetaan reilusti. Että kun myyjät ovat enimmäkseen osa-aikaisia, niin ei palkata uutta väkeä, ennen kuin vanhat ovat saaneet tunteja.

Kuntosalilla käyn 5 kertaa viikossa. Tarvitsen paikan, jossa pääsen purkamaan itseäni. Se pitää rauhallisena, kun olen muuten aika menevä.

Annika Huittisen kysymys seuraavalle haastateltavalle luottamusmiehelle: Minkälaisia tehtäviä olet tehnyt luottamusmiehenä? Seuraava luottamusmies-ketjun artikkeli julkaistaan viikolla 40.

Teksti: Marja Ikkala