Uutinen - 19.09.2014 klo 14.45

Finnkino maksaa isot korvaukset esimiestensä irtisanomisesta

Vuosien esimiestyö elokuvateatterissa päättyi irtisanomiseen. Kuva: Istockphoto

Finnkino maksaa 63 000 euron kokonaiskorvaukset kahden entisen esimiehensä irtisanomisesta. Finnkino olisi siirtänyt teatterivastaavat pois esimiestöistä, mihin he eivät suostuneet.

Elokuvateatterin organisaatiouudistuksessa teatterivastaavan tehtävänimike lopetettiin ja tilalle tuli asiakaspalveluvastaavan nimike. Neljä asiakaspalveluvastaavan paikkaa laitettiin avoimeen hakuun ja teatterissa työskenteleviä esimiehiä neuvottiin hakemaan paikkoja.
Kahdelle teatterivastaavalle haku oli turha vaiva. Finnkino tarjosi heille sen sijaan lipunmyyntityötä ja teatterisalien siivousta vedoten siihen, että heidän ominaisuutensa eivät riittäisi uuteen, vaativaan asiakaspalveluvastaavan työhön. Toiselle sanottiin, että ”vika ei ole ammattitaidossa, vaan asenteessa”. Heidän sijalleen palkattiin henkilöt yrityksen ulkopuolelta.
Finnkino irtisanoi pitkäaikaiset esimiehensä vuoden 2012 lopussa, kun he eivät ottaneet tarjottua pienempipalkkaisempaa työtä vastaan.
Toinen esimiehistä on PAMin jäsen. Hän vei tapauksen liittoon, koska katsoi, ettei irtisanomiselle ollut perustetta.
"Meistä kahdesta haluttiin päästä eroon. Emme ole koskaan saaneet selville, mikä oli siihen perimmäinen syy", mies kertoo.
Asiakaspalveluvastaavan tehtävissä oli hänen mukaansa vain olemattoman pieni ero hänen entiseen työhönsä nähden.

Uusia toimenkuvia on tarjottava

Finnkino on 12. syyskuuta sopinut maksavansa potkuista 63 000 euron kokonaiskorvauksen. Työttömyyskorvaukset huomioiden miehet saavat summasta 52 700 euroa niin, että toiselle tulee 26 400 euroa ja toiselle 26 300 euroa syyskuun loppuun mennessä.
Tapausta neuvotellut PAMin toimitsija Jari Pischow pohtii, että näinhän muodollisia organisaatiomuutoksia yrityksissä tehdään.
"Työnantaja korostaa hurjaa muutosta toimenkuvassa, vaikka käytännössä työtehtävät olisivat entiset."
Pischow muistuttaa, että työnantajalla on velvollisuus tarjota jo olemassa oleville työntekijöille uusia toimenkuvia ennen heidän irtisanomistaan ja uusien palkkaamista. Tämä koskee töitä, joihin työntekijän koulutus, ammattitaito tai kokemus riittävät tai mihin hänet voidaan perehdyttää.
Tämä selittäneekin sitä, miksi työnantaja saattaa joskus väheksyä työntekijän koulutusta tai kykyjä.

Sopuun ennen oikeuden istuntoa

Istuntopäivä Vantaan käräjäoikeudessa ja oli jo sovittu, mutta tuomari pyysi osapuolia vielä kerran neuvottelemaan sovinnosta. Tuomarin vahvistamaan sopuratkaisuun ei sisältynyt salassapitovelvollisuutta.

Teksti: Marja Ikkala