Työehdot - 16.11.2018 klo 14.33

Foodoran ja Woltin lähetit taistelevat oikeuksiensa puolesta

Kuva: Gettyimages

Foodoran ruokalähetit perustivat Oikeutta läheteille -liikkeen painostaakseen alustatalouden yrityksiä parantamaan lähettien työehtoja. Nyt myös Woltin lähettejä on liittynyt mukaan kampanjaan.

Foodoran ruokalähetit ovat kampanjoineet aktiivisesti omien ehtojensa puolesta siitä lähtien, kun Foodora päätti leikata lähettien palkkioita sekä luopua taukotiloista.

Nyt ensimmäiset Wolt-ruokakuljetuspalvelun lähetit ovat lähteneet mukaan kampanjaan. Liikkeen tiedotteen mukaan Wolt-kuljetuspalvelun läheteillä on samanlaisia ongelmia kuin Foodorallakin. Myös Wolt on laskenut lähettiensä takuutuntipalkkioita.

”He maksavat työnsä sivukulut palkkioistaan, jotka ovat hyvin matalat ja joita Wolt leikkasi maaliskuussa. Toisin kuin Foodoran läheteillä, Woltilla ei ikinä ole edes ollut sosiaalitiloja”, tiedotteessa kerrotaan.

Foodora ja Wolt ovat esimerkkejä alustatalouden yrityksistä. Alustataloudessa jokin yritys tarjoaa alustan, jolla välitetään esimerkiksi ruoka-, kuljetus- ja siivouspalveluita. Alustataloudessa työntekijät toimivat monesti yrittäjinä, mutta heillä ei ole oikeutta päättää esimerkiksi työajoistaan tai palkkioistaan vapaasti.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat