Uutinen - 30.09.2019 klo 10.20
Työehtosopimus

Foodoran lakko ohi Norjassa – fillarilähetit pyöräilevät nyt eteenpäin työehtosopimuksen suojassa

Viiden viikon mittainen lakko on ohi Norjassa. Uusi työehtosopimus nostaa peruspalkkaa ja tuo olosuhdelisän. Kuva: Anna Autio.

Uusi työehtosopimus toi korvauksen työvaatteista ja -tarvikkeista ja norjalaisille fillariläheteille.

PAM kertoi jo elokuussa että työehtosopimusneuvottelut Foodoran ja pyörälähettejä edustaneen Norjan kuljetustyöntekijöiden liiton (NTF) välillä olivat katkenneet. Samassa yhteydessä NTF:n kattojärjestö Fellesforbundet antoi lakkovaroituksen.

Syyskuun alussa 195 fillarilähettiä aloitti lakon Oslossa ja tällä viikolla lakon oli määrä laajeta yli 250 lähetin lakkoon Oslossa ja Tronheimissa. Laajeneminen ei kuitenkaan toteutunut, vaan osapuolet pääsivät yksimielisyyteen 14 tuntia jatkuneen sovittelun jälkeen perjantaina 27.9.

Uusi työehtosopimus nostaa kokoaikaisen työntekijän vuosipalkkaa 5850 norjan kruunua eli noin 590 euroa. Sen lisäksi fillarilähetti saa korvauksen työvaatteista ja –varusteista, kuten polkupyörästä ja puhelimesta. Se merkitsee kokoaikatyöntekijölle noin 1500 euroa vuodessa. Osa-aikatyöntekijöillä summat ovat pienemmät. Näiden lisäksi maksimissaan n. 250 euron nk. talvilisä nostaa palkkaa työsuhteen pituuden mukaan.

Työehtosopimus koskee kaikkia noin 600 Foodoran fillarilähettiä ympäri Norjaa.

Molemmat osapuolet ovat norjalaisessa lehdistössä kertoneet tyytyväisyydestään sopimukseen.

”Haluan ennen kaikkea onnitella pyörälähettäjä läpimurrosta. Se, että Foodoran allekirjoitti työehtosopimuksen, loi aivan uuden ja tärkeän standardin tulevaisuuden työelämälle”, Fellesfofbundetin johtaja Jørn Eggum lausui.

Foodoran Pohjoismaiden hallintojohtaja Carl Tendbergin mukaan yritys on tyytyväinen siitä, että lakko on ohi ja osapuolet pääsivät hyvään sopimukseen.
”Tämä on iso investointi, mutta me haluamme investoida pitkällä tähtäimellä ja olla kunnianhimoinen työnantaja”, hän kommentoi.

Tapetilla onkin ollut keskustelu siitä, liittyykö yritys Norjassa työnantajaliittoon. Nyt tehty työehtosopimus on yrityskohtainen, mutta Tenberg ei halua sulkea pois mahdollisuutta liittyä tulevaisuudessa.

Lisää aiheesta norjalaisista lähteistä täältä ja täältä.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani