Uutinen - 23.08.2019 klo 13.49
Työelämä

Foodoran ruokalähetit lakossa Norjassa

Palkankorotusta ammattiliitto perustelee sillä, että työntekijät tarvitsevat rahaa polkupyörän ja sen varusteiden sekä kylmimmän talvikauden kamppeiden hankintaan. Kuva: Getttyimages.

Norjassa ammattiyhdistysliike on onnistunut turvaaman Foodoran ruokaläheteille työsuhteet. Tällä viikolla 140 yrityksen työntekijää meni lakkoon, kun työehtosopimusneuvottelut katkesivat.

Norjan kuljetustyöntekijöiden ammattiliitto, Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), on neuvotellut ruoka- ja polkupyörälähettien uusista työehdoista Foodoran kanssa. Alkuviikosta neuvottelut kuitenkin katkesivat. NTF:n katto-organisaatio Fellesforbundet jätti samantien lakkovaroituksen noin 100 Foodoran ruokalähetin lakosta.

”Sen jälkeen olemme onnistuneet nostamaan lakossa olevien määrä 40:llä. Nyt 140 työntekijää 300:sta on lakossa”, Fellesförbundetin liittosihteeri Kjetil Larsen kertoo.

Ammattiliito on esittänyt muun muassa 8 kruunun (NOK) palkankorotusta. Ruokalähetin nykyinen peruspalkka on 120 kruunua tunnissa (NOK), noin 12 euroa. Palkankorotusta ammattiliitto perustelee sillä, että työntekijät tarvitsevat rahaa polkupyörän ja sen varusteiden sekä kylmimmän talvikauden kamppeiden hankintaan.

Larsen pitää positiivisena sitä, että useita lähettejä on liittynyt liittoon lakon alkamisen jälkeen.

"Olemme pidemmän aikaa yrittäneet saada Foodoran ruoka- ja pyörälähettejä järjestäytymään. Se on ollut haastavaa, koska kyse on joukosta, jolla ei ole kiinteitä työaikoja ja jonka työvuorot jaetaan aplikaation kautta", Laren toteaa.

Muun muassa Suomessa ruokalähettien työehtojen parantamiseen pyrkivä Justice4couriers -kampanja on huomioinut norjalaisten lakon. Myös muissa Pohjoismaissa lakko on ollut esillä.

”On hienoa, että tämä huomataan ja että saamme kansainvälistä tukea. Tämä on pioneerityötä turvata työehtosopimuksella alustatalouden työntekijöiden työehdot, Larsen toteaa.

Vaikka neuvottelut ovatkin katkenneet, Larsen on positiivinen.

”Emme tiedä tulosta, mutta menemme eteenpäin hyvällä mielellä", hän sanoo.

Teksti: Auli Kivenmaa