Artikkeli - 10.10.2019 klo 12.40
Työelämä

Freskaan ensimmäinen pääluottamusmies

“Lapsena äiti aina sanoi, että olen maailman huonoin siivooja. Nyt olen saanut Freskalla viiden tähden arvion. Se on korkein arvosana, jonka asiakas voi kolmen kuukauden aikana antaa”, Gerstin hymyilee ja tarttuu suihkepulloon. Kuva: Liisa Takala

Gerstin Juss valittiin kesäkuussa siivouspalvelu Freskan ensimmäiseksi pääluottamusmieheksi. Hän on auttanut purkamaan järjestäytymiseen liittyviä ennakkoluuloja.

“Olen aina ollut sellainen ihminen, jolta tullaan kysymään, kun työkavereilla on epäselvyyksiä työpaikalla”, kertoo Gerstin Juss, Freskan uusi luottamusmies.

Ennen Gerstin kulki PAMin kyltin ohitse Hakaniemessä joka päivä työmatkallaan. Eräänä päivänä hän astui toimistoon sisään ja sai vastaukset häntä pitkään askarruttaneisiin työasioihin. Kun PAMista kysyttiin, oliko Freskalla luottamusmiestä, hän kertoi, ettei ollut.

“Viime kesäkuussa minut valittiin yrityksen ensimmäiseksi pääluottamusmieheksi. Työkaverini taitavat pitää minua luottamuksen arvoisena.”

Gerstin ei ole aiemmin toiminut vastaavassa tehtävässä, eikä työnantajakaan ole tottunut työskentelemään luottamusmiehen kanssa. Siksi ensimmäiset kuukaudet ovat kuluneet keskustellessa luottamusmiehen ja työnantajan oikeuksista ja velvollisuuksista.

“Minulla on vielä paljon opittavaa, ja PAMin luottamusmieskurssi on ollut minulle hyvä mahdollisuus verkostoitua. Toiset luottamusmiehet antoivat minulle varmuutta työskennellä tässä tehtävässä. Olen utelias ja kiinnostunut laeista ja säädöksistä. On tärkeää aina tarkistaa asiat laista ja työehtosopimuksesta ja työskennellä niiden asettamien rajojen sisällä”, hän huomauttaa.

Gerstin voi käyttää luottamusmiehen tehtäviinsä neljä tuntia viikossa. Yhteydenpito yrityksen työntekijöihin on osoittautunut haasteelliseksi, sillä he työskentelevät itsenäisesti eri paikoissa ja kolmessa eri kaupungissa: Helsingissä, Turussa ja Tampereella.

Useimmat Gerstinille osoitetut kysymykset koskevat työaikoja, palkkaa ja taukoja. Työtahti voi olla hektinen, ja kun siivoustyö asiakkaan kotona kestää 4–5 tuntia, voi olla hankalaa varata aikaa tauoille.

Moni työntekijä epäröi järjestäytymistä. Joissain maissa ammattiliiton jäsenyys tarkoittaa poliittista aktivismia, eivätkä yritykset ota liiton jäsentä töihin. Moni kansainvälinen työntekijä on tuonut nämä huolet mukanaan Suomeen. Yksi Gerstinin tärkeimmistä tehtävistä onkin levittää tietoa suomalaisesta ay-toiminnasta ennen kuin hän voi pyytää työtovereitaan liittymään liittoon.

“Työkaverini tulevat kaikkialta maailmasta, esimerkiksi Filippiineiltä, Iranista, Irakista, Virosta ja Suomesta. Freska tuo myös maahan työvoimaa ulkomailta, lähinnä Filippiineiltä. Kun työyhteisö on näin kansainvälinen, kommunikoimme englanniksi.”

“Toivoisin kovasti, että työkaverini ymmärtäisivät ammattiliiton idean sekä sen turvan, jota se jäsenilleen tarjoaa. Selitän ja keskustelen asiasta mielelläni, tätähän työni on”, hän sanoo.

Freskalle on äskettäin valittu uusi työsuojelutoimikunta. Gerstin odottaa innolla yhteistyötä toimikunnan kanssa.

“Haluan varmistaa, että kaikki tehdään työpaikalla lain mukaisesti ja ettei yhtäkään työntekijää kohdella huonosti. Tämä on erityisen tärkeää, kun yrityksessä on ulkomaalaisia työntekijöitä, jotka eivät välttämättä tiedä oikeuksiaan.”

Teksti: Marie Sandberg-Chibani