Työelämä - 08.06.2021 klo 08.00

Gallup: Osa korona-ajan tuomista muutoksista jäänee pysyviksi

Koronapandemia muutti monen työpaikan arkea ja käytänteitä. Myyjä Outi Heino, lääketeknikko Minna Manninen ja palveluohjaaja Jelena Królova ennustavat, millaisia pysyviä muutoksia korona-aika tulee jättämään heidän arkeensa.

Uskon, että käsidesin käyttö tulee jatkumaan tulevaisuudessakin myymälöissä kiertävien kausiluotoisten influenssojen ja vatsatautien varalta. Samoin kassojen tehostettu puhdistus, josta on tullut monille luonnollinen osa päivittäistä rutiinia. Kassoille asennetut pleksit ovat olleet rauhoittava ja turvallisuutta tuova tekijä, joiden luulen jäävän myös paikoilleen.

Lisäksi verkkokauppa on helpottanut monen arkea korona-aikana. Luulen, että sitä käytetään paljon tulevaisuudessakin. Ei ehkä ihan yhtä vilkkaasti kuin nyt, mutta ihmiset hyödyntävät varmasti arkea helpottavia ratkaisuja, kuten verkkokauppaa.

Outi Heino, myyjä, Malmintorin Prisma, Helsinki

Koronapandemian alettua monissa apteekeissa otettiin käyttöön kotiinkuljetukset, joiden uskon jäävän pysyväksi palveluksi. Lääkkeiden noutopalvelu oli jonkin verran käytössä jo ennen koronapandemiaa, mutta sen käyttö on kuluneen vuoden aikana lisääntynyt. Arvelisin, että asiakkaat käyttävät noutopalvelua jatkossakin. Uskon myös, että pleksit tulevat jäämään paikoilleen kassoille niissä apteekeissa, joihin niitä on asennettu.

Minna Manninen, lääketeknikko, Hietalahden Apteekki, Helsinki

Työntekijät ovat jo niin tottuneita pitämään huolta käsihygieniasta ja suojautumisesta, että se jää varmasti osaksi arkea. Koronan myötä lukuisissa eri kohteissa on tehostettu siivousta, mikä jatkunee myös pandemian hälvennyttyä. Koronan alkuvaiheessa pelko sairastumisesta työssä oli jatkuvasti läsnä, mutta se on lieventynyt, kun esimerkiksi koronaosaston siivoamisesta terveysasemilla on tullut meille rutiinia. Tiedämme nyt miten toimia tulevaisuudessa, jos vastaava tilanne tulee eteen.

Jelena Królova, palveluohjaaja, ISS Palvelut Oy, Helsinki

Teksti: Minna Raitapuro

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja ke-pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.