Uutinen - 29.11.2018 klo 14.00

Genevekoulu on “Once in a lifetime” kokemus

Genevekoulu toi lisää itsevarmuutta ja uskottavuutta Päivi Toroilan nykyiseen tehtävään, mutta samalla se innoitti hänet myös jatkamaan opiskelua poliittisessa korkeakoulu Polikossa. Kuva: Liisa Takala.

Pamilainen pääluottamusmies Päivi Toroila osallistui Genevekouluun viime vuonna. Ainutlaatuista mahdollisuutta ei hänen mukaan kannata jättää käyttämättä, koska se antaa eväitä tulevaisuuteen.

”Halusin saada kansainvälistä kosketusta työntekijän oikeuksiin, ja samalla seurata globaalia yhteistyötä työolojen parantamiseksi näköalapaikalla, eli YK:n työjärjestössä ILO:ssa. Genevekoulu osoittautui ”once in a lifetime kokemukseksi”, kertoo Päivi Toroila.

Genevekouluun osallistuvalla on hyvä olla peruskäsitys suomalaisesta työelämästä ja ay-toiminnasta.
”Olin itse toiminut neljä vuotta pääluottamusmiehenä työpaikallani ja ollut aktiivi. Aiempi työkokemus on tuonut sellaista tunnetta, että olisi valmiimpi myös kansainväliseen koitokseen. Siksi hakeuduin mukaan”, hän kertoo.

Koulutuksen alussa osallistujat käyvät esikurssin Ruotsin Runössä, joten on hyvä osata ainakin ruotsia. ”Kohtuullisella ruotsin kielen taidolla pärjää, jonka lisäksi englanti on ehdoton kielivaatimus Genevessä”.

Toroila kuvailee Genevessä viettämäänsä kahden ja puoli viikon ajanjaksoa intensiiviseksi. Sen aikana tehtiin aika lailla kellon ympäri töitä. Koulutuksen loppuraportti piti saada valmiiksi kahdessa viikossa, ja kun päivät venähtivät ilta myöhään, jopa yötunnit käytettiin hyödyksi. Rankinta Päivin mukaan oli ehkä se, että Genevessä oli yli 30 astetta hellettä ja osallistujilla oli pukukoodi. Korkokengät voi unohtaa kotiin, ja sen sijaan panostaa hyviin kenkiin.

”Genevessä meidät jaettiin ryhmiin, joista omani seurasi CAS-komitean (Committee on Application of Standards), eli sopimusten soveltamista käsittelevän pysyvän komitean istuntoja. Komitea käsittelee niitä 24 maata maailmassa, jotka ovat syyllisiä pahimpiin ihmisoikeusrikkomuksiin”, hän kertoo.

Näiden 24 maan joukossa oli myös eurooppalaisia maita. Esimerkiksi Yhdistynyt kuningaskunta joutui suurennuslasin alle sosiaalisten avustusten riittämättömyydestä ja EU-standardeja alittavasta sosiaalisesta kurjuudesta sekä Puola pakkotyön osalta.
”Tapaukset, jotka siellä nousivat esille, olivat mitä kammottavimmasta päästä, kuten lapsityövoimaa ja pakkotyövoimaa sekä erilaisia työturvallisuusrikkomuksia.

Kyllä tällainen muuttaa sinut ihmisenä, ja se vahvisti entisestään omia arvoja ja ajatuksia. Siksi pidän erityisen tärkeänä, että globaalisti pidetään kiinni siitä, että työntekijän oikeudet ovat ihmisoikeuksia, ja että asioista sovitaan kolmikannassa”.

Kun muu maailma rypee käsittämättömissä ongelmissa, Pohjoismaissa työelämän asiat ovat Toroilan mukaan suhteellisen hyvin.
”Pohjoismaiden pitäisi näyttää esimerkkiä muille, eikä missään nimessä luopua mistään yhdestä sovitusta työelämän sääntelystä, tai eduista tai työntekijän aseman turvaamisesta. Jos ajattelee nykymaailman poliittista ilmapiiriä missä äärioikeistot ja oikeistot yrittävät murentaa työntekijän asemaa totaalisesti, niin silloin on vielä tärkeämpää, että kynsin ja hampain taistelee näiden asioiden puolesta. Ettei kolmikantaisuus ja yleissitovuus pääse häviämään”, hän painottaa.

Genevekoulu vahvisti Toroilalle sen, miten tärkeää on ammattiyhdistysliikkeiden välinen globaali yhteistyö ja Pohjoismaisen yhteistyön vahvistaminen.
”Takaisin tullessa mietin lentokoneessa, että kunhan tällainen kansainvälinen toiminta vaan jatkuu, niin kyllä maailmalla on toivoa”, hän sanoo.

Genevekoulu avasi myös mahdollisuuksia tutustua ihmisiin, ystävystyä ja luoda työelämälle hyödyllisiä kontakteja. Osallistujien joukko koostuu ihmisistä, joiden taustat, ikä ja ammattialat ovat erilaisia.

Jos jää organisaation jäseneksi, voi muun muassa osallistua eri ohjelmiin ja lähteä opintomatkoille.
”Islantilaisen kurssikaverin kanssa lähdettiin vielä Geneve koulun järjestämään opintomatkalle Palestiinaan viime syksynä.”

Toroilalle jäi Genevekoulusta monta hyvää muistoa, ja niiden joukkoon mahtui myös pari huippuhetkeä. ILO:n pääjohtajan, Guy Ryderin, tapaamisen ohella Toroila pääsi pitämään ryhmän kiitospuheen YK:ssa.
”Se oli ensimmäinen kerta, kun suomalainen Genevekoulusta sai tämän kunnian. Muistan vielä, että lopetin puheeni siteeraamalla Martin Luther Kingiä, koska se summasi parhaiten minun tunteita kokemuksistani siellä: ”epäoikeudenmukaisuus missä tahansa on uhka oikeudenmukaisuudelle kaikkialla.”

Kun Genevekoulu vie kaiken kaikkiaan noin kuukauden elämästä, niin millä tavalla siihen kannattaa varautua?

”Osallistuminen saattaa olla taloudellisesti haastavaa, vaikka liitto maksaa matkakulut ja ruokarahan, joka vastaa 50 Sveitsin frangia per päivä. Geneven osuus vaatii sen, että on kaksi ja puoli viikkoa pois töistä. Verkkotehtäviin pitää myös varata aikaa. Itse otin opintovapaata kuukauden verran.”

”Ammattiosastoon kannattaa myös olla yhteydessä, ja tiedustella onko heillä mahdollisuus sponsoroida”, vinkkaa Toroila.

Hakuaika Genevekouluun umpeutuu tammikuun lopussa. Päivi kannustaa kaikkia innokkaita hakemaan rohkeasti mukaan!
”Pärjäät hyvällä asenteella ja olemalla rohkea”, hän toteaa.

Vuoden 2019 Pohjoismainen Genèvekoulu 25.04.2019 - 25.06.2019

• Pohjoismainen Genèvekoulu on tarkoitettu ammattiyhdistystoiminnassa aktiivisesti toimiville. Koulun pääjakso järjestetään YK:n Työjärjestön ILO:n vuosittain kesäkuussa pidettävän työkokouksen yhteydessä.
• Genèvekoulu tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden opiskella pohjoismaisten kollegoiden kanssa työelämän kansainvälistymistä sekä hankkia tietoa ja uusia välineitä omaan työhön.
• Maalis-/huhtikuussa 2019 Suomesta Genèvekoulun osallistuvien tapaaminen ennen kurssia. Työväen Sivistysliitto kutsuu tapaamisen koolle.
• Keväällä 25.–28.4.2019 järjestettävällä esikurssilla Runössä, Ruotsissa perehdytään pohjoismaiseen ja kansainväliseen oppimisympäristöön sekä kurssin työmuotoihin.
• Etäopiskelu esikursseilla sovituista teemoista (noin 30 h) tapahtuu huhti-toukokuun aikana kotimaassa.
• Pääkurssi toteutetaan ILO:n työkokouksen yhteydessä Genèvessä 6. - 25.6.2019. Kurssi käsittelee ILO-kokouksen globaaleja teemoja, luentoja ja keskusteluja sekä vierailuja.
• Hae Genèvekouluun 2018 sähköisesti netin kautta 1.11.2018- 31.1.2019 täältä.

Lähde: Työväen Sivistysliitto.

Pamilainen Päivi Toroila sai Genevekoulun kautta esimakua globaalista yhteistyöstä työolojen parantamiseksi näköalapaikalla, eli YK:n työjärjestön ILO:n vuosittaisessa työkokouksessa 2017. Kuvat: Päivi Toroila.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani