Uutinen - 25.08.2015 klo 15.02

Hallitus esittämässä kauppojen aukiolojen vapauttamista kokonaan

Kauppakeskuksissakin saataisiin jatkossa olla auki vaikka jouluna, jos lakiesitys hyväksyttäisiin. Kuva: Annika Rauhala

Hallitus esittää lausuntokierrokselle lähtevässä alustavassa lakiesityksessä, että liikeaikalaki kumottaisiin. Kaupat saisivat siis olla auki koska haluavat. PAMin Selin kaipaa silloin panostusta myös julkisiin palveluihin.

Juha Sipilän (kesk.) hallitus esittää radikaalia muutosta kaupan alalle ja parturi-kampaajapalveluihin: aukiolot saattavat vapautua kokonaan. Lausuntokierrokselle muun muassa PAMiin lähetetty esitys linjaa, että liikeaikalaki kumottaisiin, jolloin kauppiaat ja hiusyrittäjät saisivat pitää ovensa auki koska haluavat. Kuitenkin nykyisessä laissa oleva säännös pienyrittäjän oikeudesta viikoittaiseen vapaapäivään säilyisi ja se siirrettäisiin lakiin sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa.

Hallitus oli linjannut ohjelmassaan keväällä, että "aukioloja vapautetaan" osana sääntelynpurkua. Niiden vapauttaminen kokonaan olisi kuitenkin yllätys. Hallitus itse arvioi, että muutos tuskin johtaisi ympärivuorokautisiin aukioloihin kovin laajasti, vaan ennemminkin pyhäpäivien aukioloihin sekä kellonajoilta nykyistä joustavampiin aukioloihin muina päivinä.

Halitus on löytänyt muutokselle perusteeksi verkkokaupan, ne kun voivat olla aina auki.

– Uudistuksella parannettaisiin sekä perinteisen kaupan kilpailukykyä suhteessa verkkokauppaan että sitä kautta kotimaisen ja Suomessa sijaitseviin toimipisteisiin perustuvan kaupan kilpailukykyä suhteessa ulkomaiseen verkkokauppaan, esityksessä lukee.

Hallitus toivoo lakimuutoksen myös lisäävän lisätuntien ja uusien työpaikkojen tarjontaa alalla. Viimeksi aukiolojen laajan vapauttamisen seurauksena näin ei käynyt, vaan työpaikat vain keskittyivät suurempiin yksiköihin ja suuriin kaupunkeihin ja niiden reunuskuntiin, kuten eilen julkistetusta Vähittäiskauppa Suomessa -tutkimuksesta selviää.

– Jos alan työllisyys paranee, se on tietysti hyvä asia. Mutta jos aukiolot vapautetaan, hallituksen pitää varautua myös siihen, että julkiset palvelut kuten päivähoito ja joukkoliikenne ovat saatavilla pyhäpäivinäkin, PAMin puheenjohtaja Ann Selin kommentoi.

Nykyinen poikkeusluparumba loppuisi, jos lakimuutos hyväksytään eduskunnassa. Osassa Itä-Suomea ja Lappia on jo nyt voimassa kaikkia pyhäpäiviä koskeva määräaikainen poikkeuslupa.

Helsingin Sanomien mukaan hallitus lienee aikeissa edetä asiassa nopeasti, ja jos laki menisi läpi, se voisi tulla voimaan jo vuodenvaihteesta. Lausuntoja muun muassa eri ministeriöiltä, aluehallintovirastoilta sekä työntekijä- ja työnantajajärjestöiltä pyydetään 21.9. mennessä.

Lisätty Ann Selinin kommentti klo 15.03.

Teksti: Tuomas Lehto