29.09.2015 klo 10.03

Hallitus: Lomarahat lakiin, jotta niitä voisi leikata

Kesälomareissu voi monella jäädä haaveeksi, jos lomarahoja leikataan. Kuva: iStockphoto

Hallitus päätti muuttaa aiempaa pakkolakiesitystään niin, että sunnuntai- ja ylityökorvausten leikkaus jäisi pois. Yllättäen hallitus esittää kaikille aloille lakiin perustuvaa oikeutta lomarahoihin – jotta niitä voisi saman tien leikata.

Juha Sipilän (kesk.) hallitus yllätti maanantai-illan tiedotustilaisuudessa ilmoittamalla muuttaneensa aiempaa esitystään Suomen kilpailukyvyn parantamisesta. Aiemmasta pakkolakipaketista oli vedetty pois sunnuntai- ja ylityökorvausten leikkaaminen, mutta tilalle oli tullut uusi esitys, jonka mukaan lomaraha tulisi lailliseksi oikeudeksi kaikille palkansaajille ja sitä samalla leikattaisiin noin 70%:iin nykyisestä.

Sairausajan palkan leikkaus on edelleen menossa eduskunnan käsittelyyn, samoin kuin kahden arkipyhän muuttaminen työpäiviksi tai palkattomiksi sekä lähinnä julkista sektoria koskeva pisimpien vuosilomien leikkaus. Näin tulonmenetys työntekijöille olisi yhteenlaskettuna keskimäärin sama kuin aiemmassa paketissa, mutta menetykset kohdistuisivat jonkin verran tasaisemmin. Lisäksi hallitus muutti esityksen yllättäen määräaikaiseksi, kolmen vuoden ajalle.

– Jos ajattelee tavallisen keskituloisen kannalta, siinä [esityksessä] puhutaan noin 400–600 euron leikkauksesta lomarahoihin. Sen suuruisista leikkauksista on nyt kyse, Suomen ammattiliittojen keskusjärjestön SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly sanoi Ylen aamu-tv:ssä tiistaina. Lylyn mukaan tilanne ei siinä mielessä ole ratkaisevasti muuttunut, että pakkolaeista on edelleen kysymys.

Yllättävää hallituksen esityksessä on se, että se toisi lomarahan yli 200 000 sellaiselle työntekijälle, jolla ei sitä vielä ole. Nykyisellään kun kyse on työehtosopimuksella sovittavasta asiasta, jota ei ole kaikilla aloilla tai työehtosopimusten ulkopuolella olevilla. Heille tämä pakkolaki voisi siis tietää muutaman prosentin korotusta vuosituloihin leikkausten vastapainoksi. Pamilaisilla aloilla lomarahat tai lomaltapaluurahat on työehtosopimuksissa sovittu, joten lakipaketin läpimeno tietäisi tältäkin osin leikkauksia valtaosalle pamilaisista.

Aiemmin maanantaina selvisi, että työntekijä- ja työnantajajärjestöt jatkavat neuvotteluja vaihtoehtoisesta paketista kilpailukyvyn parantamiseksi. Neuvotteluja käydään taustalla silti, vaikka hallitus vie lakipakettinsa eduskuntaan. Eduskunta käsittelee hallituksen tiedonannon keskiviikkona, ja varsinaiset lait valmistellaan ja käsitellään myöhemmin syksyllä. Jos neuvottelutulos järjestöjen välillä syntyy, hallitus vetänee pakkolakipakettinsa pois käsittelystä.

Teksti: Tuomas Lehto

Puhelinpalvelu ma–pe