Yhteistoiminta - 13.03.2019 klo 08.40

HalpaHallin yt-neuvottelut päättyivät – työntekijät joutuvat sunnuntaitöihin irtisanomisen uhalla

HalpaHalli laajensi aukiolojaan sunnuntaipäiville viime vuoden marraskuussa. Kuva: PAMin arkisto/Päivi Karjalainen

Sunnuntaityöstä kieltäytyvien työntekijöiden kanssa kuitenkin jatketaan henkilökohtaisia keskusteluja.

Halpa-Halli aloitti tammikuun lopussa sunnuntaityötä koskevat yt-neuvottelut, joiden taustalla oli ketjun päätös laajentaa myymälöidensä aukioloaikoja sunnuntaipäiville viime marraskuusta alkaen. Yt-neuvottelut koskivat lähinnä sellaisia työntekijöitä, jotka eivät olleet antaneet suostumusta sunnuntaityöhön. Aiemmin HalpaHallin myymälät olivat kiinni sunnuntaisin uskonnollisten arvojen takia.

Neuvottelut päättyivät ketjun päätökseen velvoittaa kaikki työntekijät sunnuntaityöhön, johon se antoi työntekijöille siirtymäaikaa toukokuun lopulle. Kokkolan HalpaHalli Oy:n henkilöstöjohtaja Janne Syrin on kertonut aiemmin Taloussanomille sunnuntaityöstä kieltäytymisen olevan mahdollinen syy irtisanomiseen.

PAMin tulkinnan mukaan sunnuntaityöstä kieltäytyminen ei kuitenkaan ole lainmukainen peruste irtisanomiselle, koska sunnuntaityöhön tarvitaan aina suostumus.

Kokkolan Halpa-Hallin pääluottamusmiehen Minna Vörlinin mukaan keskusteluja jatketaan yhä työntekijöiden kanssa sunnuntaitöiden osalta.

”Työnantajan olisi alun perin kannattanut neuvotella työntekijöiden kanssa suoraan yt-neuvottelujen aloittamisen sijaan”, Vörlin kommentoi.

”Neuvotteluista on tullut paljon yhteydenottoja. En näe, että näistä yt-neuvotteluista olisi ollut mitään hyötyä. Yhteistoimintalain henki ei välttämättä oikein toteutunut”, toteaa PAMin Pohjanmaan ja Keski-Suomen aluepäällikkö Marja Salmivuori.

Puhelinpalvelu ma–pe

Työttömyyskassa