Artikkeli - 17.01.2019 klo 14.15

Haluatko kunnon työn lähettilääksi tai opintomatkalle Indonesiaan?

Kunnon työn lähettiläs -koulutuksessa tutustutaan SASKin työhön maailmalla, tavataan vieras Filippiineiltä ja pohditaan vaikuttamisen tapoja yhdessä ja ennakkoluulottomasti. Kuva: SASK/ Annika Rauhala

Jos kansainvälinen vaikuttamistyö kiinnostaa, tai haluat nähdä käytännössä, millaista työtä SASK tekee maailmalla, hae mukaan!

Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK kouluttaa uusia kunnon työn lähettiläitä jälleen maaliskuussa ja opintomatka Indonesian starttaa marraskuussa. Lähettiläskoulutus ja opintomatka ovat sinua varten, jos tunnet kutsumusta perehtyä työelämän ihmisoikeuksiin ja kansainväliseen solidaarisuustyöhön.

Kevään lähettiläskoulutuksessa on luvassa tehokas tietopaketti Suomen Ammattiliitojen Solidaarisuuskeskus SASKin työstä maailmalla ja toimintatavoista Suomessa. Vieraaksi koulutukseen saapuu SASKin Kaakkois-Aasian aluekoordinaattori Orlando ”Marlon” Quesada Filippiineiltä. Manilalainen Quesada saapuu kertomaan kurssilaisille SASKin työstä Kaakkois-Aasiassa. Luvassa on muun muassa eläviä esimerkkejä siitä, millaista on puolustaa työntekijöiden oikeuksia maassa, jossa ay-aktiiveja jopa murhataan huumeiden vastaisen sodan nimissä.

Viikonloppuun kuuluu myös työpajoja. Niissä muun muassa tutustutaan kampanjoihin, joissa SASK on mukana, sekä ideoidaan uusia. Luovuus lehautetaan lentoon, ja ideoita myös hyödynnetään myöhemmin kampanjatyössä!

Tavoitteena on, että koulutuksen jälkeen uusilla kunnon työn lähettiläillä on valmiudet puhua työelämän globaaleista kysymyksistä, vaikuttaa niihin sekä toimia SASKin äänitorvena eri verkostoissa.

SASK maksaa kaikkien osallistujien majoituksen, ruoan ja ohjelman. Pitkämatkalaisille SASK kustantaa myös matkat halvimman julkisen kulkuvälineen mukaan. Lähettiläskoulutus ja opintomatka ovat avoimia kaikkien suomalaisten ammattiliittojen ja -järjestöjen jäsenille.

Lähettiläskoulutusviikonloppu järjestetään 16.–17. maaliskuuta Helsingissä, Vuosaaren Hotelli Rantapuistossa. Hae mukaan tällä lomakkeella viimeistään 8. helmikuuta. Valinnoista ilmoitetaan hakijoille 25.2. mennessä.

Lisätietoja lähettiläskoulutuksesta löydät SASKin verkkosivuilta.

Marraskuussa 2019 järjestettävällä opintomatkalla tutustutaan ihmisten arkeen ja työoloihin Indonesiassa. Kuva: SASK

Opintomatka on silmät avaava elämys

SASKin opintomatkoilla tutustutaan paikalliseen työelämään ja paikallisten ammattiliittojen työhön. Matkaan sisältyy työpaikkavierailuja sekä keskusteluja paikallisten ay-toimijoiden, työnantajien ja työntekijöiden kanssa. SASK on järjestänyt talkoo- ja opintomatkoja jo 1990-luvun alusta asti vuosittain eri puolille maailmaa.

Marraskuussa 2019 vuorossa on Indonesia. Matka kestää noin kaksi viikkoa, tarkat päivämäärät selviävät alkukeväästä. SASK vastaa matkan järjestelyistä ja sisällöstä. Huomaathan kuitenkin, että matka on omakustanteinen.

Opintomatkalle lähteviltä edellytetään suoritettua lähettiläskoulutusta. Eli mikäli innostut hakemaan opintomatkalle, mutta et ole käynyt SASKin lähettiläskoulutusta, hae mukaan nyt keväällä tai tulevana syksynä 28.-29. syyskuuta.

Opintomatka Indonesiaan starttaa marraskuussa 2019. Haku päättyy 3. helmikuuta. Hakulomake löytyy täältä.

Näin aiemmin mukana olleet pamilaiset kommentoivat koulutusta

Lähdin mukaan SASKin kunnon työn lähettiläskoulutukseen keväällä 2018, jolloin olin vanhempain vapaalla. Sain koulutuksesta paljon irti ja sen kautta opin sellaisia asioita, joita voin hyödyntää heti kun palaan takaisin työelämään. Koulutus auttoi näkemään sen, miten hyvin ammattiyhdistysliike meillä täällä Suomessa toimii, ja miten voimme auttaa niitä, joiden asema ei ole yhtä hyvä.

Osallistujat tulivat eri puolta Suomea ja heillä oli erilainen tausta, mikä teki koulutuksesta mielenkiintoisen. Vaikka olin ollut poissa työelämästä tovin, niin se ei haitannut. Tätä koulutusta varten ei tarvitse olla valmiiksi aktiivinen, vaan siitä saa innostusta ja tietoa. Ehdottamasti kannattaa osallistua, tämä koulutus kyllä avartaa omaa maailman kuvaa!

Hilkka Jokela, ravintolatyöntekijä, Tampere

Suosittelen lämpimästi osallistumaan! Mieltä avartava ja hyvin laadittu koulutus, joka antaa uusia näkökulmia siihen, mitä työnteko voi olla muualla maailmassa. Olin mukana kevään 2018 koulutuksessa, jossa sain myös käytännön vinkkejä siihen, mitä itse voi tehdä omalla työpaikalla, miten työkavereita voi saada mukaan hyväntekeväisyysprojektiin ja miten niistä voi tiedottaa. Kun kansainvälinen vierailija kertoi esimerkiksi kotiorjien kohtalosta, niin siitä tuli käsin kosketeltavaa. Me täällä Suomessa elämme vähän kuplassa, joten koulutus avarsi paljon ja jätti ajattelemaan käsiteltyjä teemoja koulutuksen jälkeenkin.

Tanja Myller, opiskelija ja R-kioskin myyjä, Pirkkala