Koulutus - 06.07.2020 klo 10.08

Haluatko parantaa suomen kielen taitoasi?

PAM on järjestänyt suomen kielen kursseja jäsenille Helsingissä jo yli 10 vuotta, ja kurssit ovat suosittuja. Kuva: GettyImages.

Jos vastasit kyllä tähän kysymykseen, voit vahvistaa kielitaitoasi PAMin suomen kielen kurssilla syksyllä 2020. Hakeudu mukaan viimeistään 31.8.

PAM tarjoaa vieraskielisille jäsenille suomen kielen opetusta vuosittain keväisin ja syksyisin Helsingissä. Syksyn 2020 kursseille ilmoittautuminen avataan 28.7.

”Kurssi järjestetään ilmaiskoulutuksena PAMin jäsenille, jotka toimivat palveluammatissa esimerkiksi siivoojana, ravintolassa tai kaupassa”, kertoo PAMin koulutussuunnittelija Jenni Pihlaste

Opi Suomea on kurssi, jonka tavoitteena on oppia käyttämään suomea arjen työkielenä. Kurssilaiset tutustutetaan myös suomalaisen työelämän tapoihin ja sääntöihin. Kurssilla opiskellaan suomen kieltä, lukemista ja kirjoittamista oman kielitason mukaan.

Helsingin kurssilla ensimmäisellä kerralla 15.9. järjestetään pakollinen tasotesti, jonka jälkeen kurssilaiset jaetaan kolmeen ryhmään tason mukaan. Ryhmät tapaavat viikoittain samaan aikaan aina joulukuun puoleen väliin asti. Kurssin päättyessä opiskelija saa todistuksen, jossa kerrotaan, mitä hän on opiskellut.

Monilla työpaikoilla Suomessa puhutaan suomea, joten kielen oppiminen auttaa työntekijöitä työelämän polulla eteenpäin.

Osallistuminen ei edellytä aiempaa suomen kielen taitoa, vaan Pihlaste rohkaisee kaikkia hakemaan mukaan.

”Alkeet-ryhmässä aloitetaan ihan perusteista. Opetellaan ensimmäisiä suomen kielen sanoja, fraaseja ja kysymyksiä. Edistyneiden ryhmässä lausutaan joskus jopa runoja suomeksi”, mainitsee Pihlaste.

”PAMin viikoittaiset tapaamiset tarjoaa hyvän paikan oppia ja saada vertaistukea suomen kielen opiskeluun", sanoo PAMin koulutussuunnittelija Jenni Pihlaste. Kuva: Heli Sorjonen.

Koulutussuunnittelijan mukaan PAMissa on pitkät perinteet suomen kielen kursseista.
”Suomen kielen kursseja on järjestetty Helsingissä jo yli 10 vuotta, ja niiden suosio on kasvattanut ryhmien määrää vuosien aikana”.

Lue lisää aiempien oppilaiden ajatuksista kurssista täältä.

Muista nämä asiat kurssiin liittyen

• Hakuaika päättyy 31.8. Hae kurssille PAMin tapahtumakalenterin kautta. Täytä hakulomake joko suomeksi tai englanniksi.
  • Ryhmiin otetaan noin 10-15 kurssilaista. Hakijoille ilmoitetaan 7.9. mennessä valinnasta kurssille.
  • Ensimmäisellä kerralla 15.9. on pakollinen tasotesti, jonka jälkeen kurssilaiset jaetaan seuraaviin ryhmiin:
    Ryhmä 1: Opin suomea – alkeet (22.9.–8.12.2020) tiistaisin klo 15-16.30
    Ryhmä 2. Puhun suomea – keskitaso (22.9.–8.12.2020) tiistaisin klo 16.30 – 18.00
    Ryhmä 3. Luen ja kirjoitan suomea – edistyneet (23.9.–9.12.2020) keskiviikkoisin klo 15.45-17.15
  • Jos sinulla on kysyttävää koulutuksesta, ole yhteydessä s-postitse: kurssisihteeri@pam.fi.
  • Tarkempi kurssiohjelma löytyy PAMin wiki-kortissa.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani

Puhelinpalvelu ma–pe