Artikkeli - 12.04.2019 klo 14.57
Yhteiskunta

"Harvemmin passiivisuudella on saatu mitään aikaan."

Äänestämällä Myllymäki haluaa vaikuttaa erityisesti nuorten asioihin. Kuva: Susanna Kekkonen

Nick Myllymäki on äänestänyt lähes kaikissa vaaleissa, joissa on ollut äänioikeutettu. Hän haluaa käyttää äänioikeuttaan, kun se hänelle on annettu, ja kaipaa lisää nuoria päättäjiksi.

”Neljä kuukautta. Sen ajan kokeilen olla täällä töissä, ja mietin, onko minulla jotain parempaa tekemistä.” Näin ajatteli espoolainen Nick Myllymäki, kun hän aloitti työnsä K-Market Hakaniemessä Helsingissä.

Mies viihtyikin niin hyvin, että neljän kuukauden kokeilu on venynyt kahdeksaksi vuodeksi. Niiden vuosien aikana kaupan alalla on käynyt monenlainen myllerrys, ehkä suurimpana kauppojen aukioloaikojen vapautuminen eduskunnan päätöksellä vuonna 2016.

”Menin ensimmäisen kerran kauppaan töihin lukion toisella ja myöhemmin työskentelin kaupan alalla henkilöstöfirman kautta. Silloin minulle sopi se, että henkilöstöfirmalle työskennellessäni tunnit jakautuivat epätasaisesti, sillä asuin kotona. Ei romuttanut toimeentuloani, että joinakin viikkoina oli töitä ja toisina ei”, muistelee pamilainen Myllymäki.

Nyt 29-vuotiaan miehen tie vei aikanaan lukion jälkeen armeijaan ja siitä lyhyeen pestiin Kauniaisten S-Marketiin. Lyhyen työttömyyden jälkeen hänet soitettiin töihin Hakaniemeen ja sillä tiellä mies nyt on.

Myllymäen elämä eroaa monen muun ikäisensä elämästä siinä, että hän on yleensä töissä viikonloppuina ja ilta-aikaan. Ystävän kolmekymppisille vapaan saaminen oli päivistä kiinni. Onneksi ystävä ilmoitti juhlista tarpeeksi ajoissa, niin Myllymäki ehti vielä vaikuttaa työvuorolistaan.

”Kaupan alalla ei absoluuttisia kiinnioloaikoja enää ole”, hän sanoo. ”Työskentelen pienessä kaupassa, joten vuorojen vaihtaminen on hankalampaa kuin isommissa, sillä tiettyjä asioita on saatettu opettaa vain muutamalle työntekijälle.”

Muista ikäisistään Myllymäki eroaa myös äänestysaktiivisuudessaan. Hän on äänestänyt lähes kaikissa vaaleissa sen jälkeen, kun on saanut äänioikeuden. Esimerkiksi seurakuntavaaleissa äänioikeutetuista kävi äänestämässä vain noin 19,8 prosenttia, mutta Myllymäki oli yksi heistä.

”Mulle on annettu äänioikeus ja haluan käyttää sitä aina, kun mahdollista”, Myllymäki sanoo. Hän kokee äänestämisen hyvänä vaikuttamiskeinona.

”Harvemmin passiivisuudella on saatu mitään aikaan.”

Myllymäki ei kuvailisi lapsuudenkotiaan erityisen poliittiseksi, mutta äänestämisen tärkeydestä kotona kyllä puhuttiin ja äänestämään myös mentiin.

”Harvemmin passiivisuudella on saatu mitään aikaan.”

PAMin liittokokousvaaleissa Nick Myllymäki aikoo äänestää nuorta kaupan alan esimiestä. Hän sanoo haluavansa omalta osaltaan vaikuttaa siihen, että useampi nuori tulisi valituksi niin eduskunta- kuin liittokokousvaaleissakin. ”35 prosenttia pamilaisista on alle 31-vuotiaita, mutta liittokokousvaaliedustajistossa he ovat aliedustettuina.”

Viime liittokokousvaalissa vuonna 2015 valituista edustajista 11 prosenttia oli alle 31-vuotiaita. Nykyisen eduskunnan keski-ikä on 51 vuotta.

Myllymäki sanoo uskovansa, että myös vanhemmat voisivat ajaa hänen asiaansa, mutta nuorilla voi olla uusia näkökulmia.

”Onhan se niinkin, että totuttuihin tapoihin on hyvä saada välillä uudistusta. Jos on tottunut tekemään asioita tietyllä tavalla, voivat nuoret tuoda uusia tapoja käsitellä asioita” hän pohtii.

Hänelle on myös tärkeää, että voi puhua ihmisten kanssa, joilla on sama kokemusmaailma.
”Sillä, joka on esimerkiksi työelämässä vielä seuraavat neljäkymmentä vuotta, voi olla eri huolenaiheet kuin sillä, joka on lähempänä eläkeikää”, hän miettii.

Myllymäki liittyi PAMiin puoli vuotta sitten ystävän innoittamana. Pamilaisten nuorten suppauskurssilla oli muutama peruutuspaikka ja kokeilunhaluisena Myllymäki lähti mukaan. Hän kutsuu PAMiin pulahdustaan suoraan syvään päähän hyppäämiseksi. Suppausreissu muuttui jäsenyydeksi ja hän lähti mukaan Helsinki-Uudenmaan nuorten toimintaryhmään

”En tiedä, miksen liittynyt PAMiin aiemmin. En vain ollut tutustunut tarkemmin liiton toimintaan.”

Artikkeli on julkaistu alun perin 18.2.2019.

Teksti: Lotta Jokinen