Työhyvinvointi - 06.07.2021 klo 14.52

Helteellä työskentelevä on oikeutettu runsaampiin taukoihin

Kuva: Getty Images

Kesällä monet palvelualojen ammattilaiset työskentelevät kuumissa olosuhteissa. Ilmastoinnin puute tai sen tehottomuus on yleistä niin kaupoissa, toimistoissa kuin varastoissakin. Korkeissa lämpötiloissa työskennellessä on erityisen tärkeää kiinnittää huomioita taukojen pitämiseen.

Kuumissa olosuhteissa työskenteleminen on tuttua palvelualojen työntekijöille. Etenkin kesällä lämpömittarin elohopean kohotessa korkeuksiin työpäivä voi käydä epämukavaksi. Ravintoloiden ja ruokaloiden keittiöissä ahertaville kuumuus on puolestaan ympärivuotinen haaste.

Edelleen jatkuva koronavirustilanne on tuonut oman ikävän lisänsä korkeassa lämpötilassa työskenteleville. Asiakaspalvelutyötä tekeviltä edellytetään monilla työpaikoilla kasvosuojaimen käyttöä, mikä voi yhdessä kesähelteen kanssa tehdä olon hyvin nopeasti tukalaksi.

Työskentely korkeissa lämpötiloissa kuormittaa työntekijän elimistöä monin eri tavoin. Sydän lyö nopeammin ja rasittuu samalla. Tavallisimpia oireita ovat väsymys, päänsärky ja huonovointisuus. Siksi työ kuumalla edellyttää toimenpiteitä niin työnantajalta kuin työntekijältäkin.

Kiinnitä erityistä huomiota taukoihin

PAM on kerännyt kotisivuilleen suositukset ja toimenpiteet, jotka tulee tehdä työpaikalla työpaikan lämpötilan noustessa korkeaksi. Pääset lukemaan aiheesta lisää täältä

Jos työpaikan lämpötila toimenpiteistä huolimatta ylittää +28 °C, on lisättävä taukojen määrää. Työtä suositellaan tauotettavaksi 10 - 15 min tuntia kohden.

• Jos lämpötila on alle 33 °C, työtä tehdään 50 min ja tauko on 10 min.
  • Jos lämpötila on yli 33 °C, työtä tehdään 45 min ja tauko on 15 min.

Jos lämpötila nousee yli 33 asteeseen raskaissa ruumiillisissa töissä, on ryhdyttävä erityisiin suojelutoimiin. Niitä ovat työntekijän lämpösairausriskin selvittäminen, erityisen suojavarustuksen käyttäminen ja usein toistuva työn tauottaminen. Ensisijaisia ovat tietenkin ilmanvaihtoon ja lämpölähteiden eristämiseen liittyvät tekniset ratkaisut.

Kannattaa tutustua myös Työterveyslaitoksen suosituksiin kuuman haittojen hallinnasta täältä.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.