Palkka - 09.02.2022 klo 12.00

Hiihtokeskusalalle ratkaisu palkoista

Palvelualojen ammattiliitto PAM ja työnantajaliitto Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ovat aiemmin sovitun mukaisesti todenneet hiihtokeskusalan vuoden 2022 palkankorotuksen. Palkkoja korotetaan helmikuun alusta alkaen 2 prosenttia, ellei paikallisesti ole saavutettu palkkaratkaisua 15.2.2022 mennessä.

Marraskuussa hiihtokeskusalalle hyväksytyssä yleissitovassa työehtosopimuksessa ei sovittu palkankorotuksista. Sopimusratkaisussa sovittiin, että 1.11.2021-31.10.2023 voimassa olevassa työehtosopimuksessa on kaksi erillistä palkantarkistusajankohtaa, joista ensimmäinen pitää olla neuvoteltuna ensisijaisesti paikallisesti 15.2.2022 mennessä.

Työehtosopimusneuvotteluissa sovitun mukaisesti, ovat PAM ja MaRa nyt todenneet hiihtokeskusalan palkankorotuksista niin kutsutun perälaudan mukaan. Se tarkoittaa, että niissä yrityksissä joissa paikallista neuvottelutulosta ei saavuteta, alalla työskentelevien työntekijöiden kaikkia palkkoja korotetaan 2 prosentin yleiskorotuksena 1.2. alkaen.

”Sovittu perälauta tarkoittaa määräystä siitä, kuinka palkankorotukset toteutetaan, jos niistä ei ole päästy paikallisesti sopimukseen. Helmikuun jälkeen tiedämme missä hiihtokeskuksissa on päästy paikallisiin ratkaisuihin ja missä ei, mutta jatkon kannalta toivon, että paikallisia palkkaratkaisuja olisi syntynyt, totea sopimusasiantuntija Raimo Hoikkala.

Nyt todetun 2 prosentin yleiskorotuksen lisäksi korottuvat myös työehtosopimuksessa mainitut euro- tai senttimääräisiä lisät. Myös pääluottamusmiehelle ja työsuojeluvaltuutetulle työajan ulkopuolella suoritetuista tehtävistä maksettavia korvauksia korotetaan 2 prosentilla 1.2.2022 alkaen.

”Hiihtokeskuksetkin ovat kovin erilaisia sekä kokoisia ja osien keskuksien viimekauden tulokset ovat olleet hyviä. Toivottavasti nämä asiat on paikallisissa neuvotteluissa otettu huomioon ja neuvottelutuloksia saavutettu”, Hoikkala toteaa.

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme