Työehtosopimusneuvottelut - 29.10.2021 klo 16.02

Hiihtokeskusalan ja ohjelmapalvelualan työehtosopimusten voimassaolo päättyy

Hiihtokeskusalan ja ohjelmapalvelualan työehtosopimukset päättyvät ja sopimukseton tila alkaa.

Hiihtokeskusalaa ja ohjelmapalvelualaa koskevissa työehtosopimusneuvotteluissa ei ole vielä löytynyt edellytyksiä neuvotteluratkaisun syntymiseksi ja uusien työehtosopimusten saavuttamiseksi. Nykyiset työehtosopimukset ovat voimassa enää vain muutaman päivän lokakuun loppuun saakka.

Neuvotteluja hiihtokeskusalan sekä ohjelmapalvelualan työehtosopimuksista on jatkettu kuluneen viikon aikana. Työehtosopimusneuvottelut käynnistyivät viime viikolla ja tänään perjantaina neuvotteluosapuolet PAM ja työnantajia edustava MaRa kävivät jälleen tilannetta läpi. Alan voimassaolevat työehtosopimukset ovat päättymässä sunnuntaina ja maanantaina 1.11. aloilla alkaa sopimukseton tila.

”Yritimme jälleen tänään päästä asiassa eteenpäin, mutta emme saa ennen sunnuntaita aikaiseksi neuvottelutulosta. Se tarkoittaa alojen osalta sitä, että nykyisten työehtosopimusten voimassaolo ehtii päättyä ennen uuden sopimusratkaisun syntyä ja sopimuksettomaan tilaan siirrytään tulevana maanantaina”, kertoo sopimusasiantuntija Raimo Hoikkala.

”Sopimuksettoman tilan aikana ei ole voimassa työrauhavelvoitetta ja työtaistelut ovat mahdollisia mikäli neuvotteluissa ei edistytä ja tilanne pitkittyy. Seuraavan kerran neuvottelemme 8.11.”, Hoikkala kertoo.

Työnantajien tavoitteet heikentäisivät hiihtokeskusalan työehtoja

Hiihtokeskusalan työntekijöiden tavoitteet työehtosopimuksen kehittämiseksi ovat Hoikkalan mukaan maltillisia.

”Työnantajien vaatimuslista on paljon pidempi ja huolestuttavampi. Valitettavasti näyttää siltä, että on unohtanut miksi työehtosopimus eli työehtojen vähimmäisehdot sovitaan”, Hoikkala toteaa ja jatkaa

”Kehittämisesityksiämme ei oteta riittävän vakavasti ja työnantajien esitysten hyväksyminen heikentäisi työntekijöiden työehtoja huomattavasti. Siksi neuvotteluissa eteneminen on ollut hidasta”.

Näkemyseroja osapuolten välillä on monissa asioissa. Työehtosopimusneuvotteluja jatketaan maanantaina 8.11. Hoikkala kertoo, että PAMin tavoitteena on saada rakennettua työntekijöille hyvä ja oikeudenmukainen sopimusratkaisu.

”Nyt odotellaan viikko ja katsotaan, löytyykö sen aikana ratkaisuehdotuksia, joiden kautta pääsemme neuvotteluissa eteenpäin”, Hoikkala toteaa.

Myös ohjelmapalvelualan työehtosopimusneuvotteluita jatketaan maanantaina 8.11.2021.