Työehtosopimusneuvottelut - 30.11.2017 klo 10.02

Hiusalan palkankorotuksista on saatu sopimus

PAM ja Suomen Hiusyrittäjät ovat sopineet hiusalan palkankorotuksista. Nelivuotinen työehtosopimus solmittiin jo keväällä. Kuva: Getty Images

PAM ja Suomen Hiusyrittäjät ovat hyväksyneet hiusalan palkankorotukset. Palkat nousevat takautuvasti 1.11. alkaen 1,5 prosentilla. Myös monet keväällä sovitut muutokset astuvat voimaan.

PAM ja Suomen Hiusyrittäjät ovat hyväksyneet hiusalan nelivuotisen työehtosopimuksen ensimmäisen vuoden palkankorotukset. Muilta osin sopimus neuvoteltiin jo keväällä.

Palkankorotukset ovat voimassa 1.11.2017 alkaen. Henkilökohtaisia ja taulukkopalkkoja sekä provisiopalkkaisten takuupalkkoja korotetaan 1,5 prosentilla. Työaikalisien korotuksesta sovittiin jo keväällä. Marraskuun alusta alkaen iltalisä on 3 euroa tunnilta (aiemmin 2,67) ja lauantai- sekä aattolisä 4,90 euroa tunnilta (aiemmin 3,90). Seuraavista palkankorotuksista neuvotellaan syksyllä 2018 ja ne tulevat voimaan 1.11.2018.

PAMin sopimusasiantuntija Tarja Pajuniemi on suhteellisen tyytyväinen korotuksiin ottaen huomioon muut sovitut työehtojen parannukset, jotka vaikuttavat alan ansiotasoon. Pajuniemi kertoo, että yksi uuden sopimuksen tavoitteista on tukea työsuhteiden pitenemistä.

”Muutoksilla haetaan vaikutusta siihen, että vähenisi siirtyminen työsuhteesta yrittäjäksi, eli kilpailevan yrityksen pyörittäjäksi.”

Tähän liittyen hiusalan työehtosopimuksessa on nyt uusi erikoisammattitutkinnon palkkaluokka viisi vuotta samassa yrityksessä työskennelleille. Se tuo kolmen prosentin korotuksen kaksi vuotta yrityksessä työskennelleen palkkaan verrattuna. Lisäksi keväällä sovittiin, että 15 vuotta työsuhteessa olleen lomakertymä nousee kolmeen päivään kuukaudessa, mikä tarkoittaa yhtä vuosittaista lisälomaviikkoa ensi vuoden huhtikuussa alkavasta lomankertymisvuodesta lähtien.

Keväällä sovitun mukaisesti osapuolet pääsivät yhteisymmärrykseen myös II paikkakuntakalleusluokan poistosta, joka toteutetaan 1.11.2018 alkaen kolmen seuraavan vuoden aikana. Tämä siis nostaa II paikkakuntakalleusluokan palkat vähitellen samalle tasolle I paikkakuntakalleusluokan kanssa.

Hiusalan työehtosopimuksen uusi palkkataulukko löytyy täältä.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat