Uutinen - 12.06.2019 klo 11.20
Työehtosopimus

Hiusalan työehtosopimus on irtisanottu – PAM jatkaa työehtojen turvaamista alan työntekijöille

Kuva: Getttyimages.

Työtuomioistuin on hylännyt PAMin kanteen voimassa olevasta hiusalan työehtosopimuksesta. PAMin mukaan asian osalta työt eivät lopu tähän.

PAMin ja Suomen Hiusyrittäjien palkkaneuvottelut jäivät kesken viime vuoden lokakuussa, kun Suomen Hiusyrittäjät irtisanoivat hiusalan työehtosopimuksen. PAM piti tuolloin irtisanomista laittomana ja katsoi, että sopimus on edelleen voimassa. Suomen Hiusyrittäjät puolestaan piti sopimusta päättyneenä 31.10.2018.

PAM jätti joulukuun alussa 2018 työtuomioistuimeen nk. vahvistuskanteen, jolla haettiin vahvistusta sille, että hiusalan työehtosopimus on edelleen voimassa. Työehtosopimuksen irtisanomiseen liittyen työtuomioistuin on nyt päätöksellään hylännyt PAMin kanteen ja katsoo, että Suomen Hiusyrittäjät ry:n 30.10.2018 tekemä työehtosopimuksen irtisanominen on pätevä.

Samaan aikaan Työtuomioistuin vahvisti, että hiusalaa koskeva työehtosopimus ei ole yleissitova.

”Tuomiot ovat meille iso pettymys, mutta työ hiusalan työehtojen turvaamisen osalta jatkuu. Meille on edelleen aivan perustavaa laatua oleva asia, että kaikilla jäsenillämme on työehtosopimuksen turva”, toteaa PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo.

Ylitalo ilmaisee myös pettymyksensä Hiusalan yrittäjien toiminnasta. Tuhansia jäseniä jää näin ollen ilman alan työehtosopimusta.

”Tämä on lähes satavuotisen taipaleen päätös hiusalan työehtojen sopimisessa hiusyrittäjien kanssa. Ensimmäinen alan työehtosopimus solmittiin Suomen Kähertäjäliiton ja Suomen Kähertäjä- ja Parturiapulaisten liiton välillä. Se astui voimaan 1.3.1922”, huomauttaa Ylitalo.

Hän jatkaa:
”PAM turvaa työehdot hiusalan työntekijöille. Tämän asian osalta työt eivät lopu tähän”, hän korostaa.

Hiusalan tilanne on poikkeuksellinen ja PAM on ohjeistanut alan jäseniä muun muassa uutiskirjeitse, siitä miten toimia, mikäli työnantaja ryhtyy heikentämään työsuhteen ehtoja. Hiusalan työntekijät voivat myös olla yhteydessä PAMin neuvontapuhelinnumeroon, 044 716 8692, joka on auki arkisin klo 10–15.

Nyt jos koskaan on tärkeää olla PAMin jäsen. Liittyä voit heti, ja silloin saat täyden jäsenpalvelun. Jäsenenä saat neuvoja tarvittaessa ja työttömyysturvan ohella käytössäsi ovat myös PAMin oikeus- ja lakimiespalvelut.