Työelämä - 23.07.2020 klo 18.58

H&M osa-aikaistaa kokoaikaiset myyjänsä ja irtisanoo 50

Vaatemyyjä H&M osa-aikaistaa kaikki yhä kokoaikatyössä olevat myyjänsä, lakkauttaa tehtävänimikkeitä ja irtisanoo 50.

H&M Groupin yt-neuvottelujen piirissä oli koko Suomen myymälähenkilökunta, 1300 työntekijää, lukuun ottamatta myymäläpäälliköitä. 12. heinäkuuta päättyneiden neuvottelujen tulokseksi tuli, että kaikki yhä kokoaikatyössä olevat myyjät osa-aikaistetaan. Heidän lukumääräänsä ei kerrota, mutta tiedossa on, että valtaosa työntekijöistä on jo osa-aikaisia.  Myymäläpäälliköt, osastopäälliköt ja visualistit jatkavat kokoaikaisina.

Irtisanomisten määrä jää 50:een, kun neuvottelujen alkaessa toukokuussa työnantaja ilmoitti enimmillään 250 työntekijän vähennystarpeesta. Lisäksi työntekijöiden tehtävänimikkeitä lakkautettiin. Joillakin vähennettiin sopimustuntimääriä.  Vastuulisä ei jatkossa ole henkilöperusteinen vaan vuoroperusteinen.

PAMin palvelulinjoille on tullut jäseniltä kysymyksiä osa-aikaistamisista, kertoo PAMin aluepäällikkö Elisa Penders.

"Pidän yhtiön halua irrottautua kokoaikaista myyjistä rajuna linjanvetona, olkoonkin, että osa-aikatyö on vähittäiskaupassa nykyään yleistä", hän toteaa.

H&M:stä kommentoidaan, että työsopimusten muutokset ja irtisanomiset ovat olleet raskas päätös.

”Yt-neuvottelujen päätökseen liittyvät työsopimusmuutokset kohdistuvat alle 30 prosenttiin niistä työsuhteista, joita neuvottelut koskivat”, Tiina Miettinen H&M:n viestintä- ja lehdistöosastolta kertoo sähköpostitse.

Tehtyjen muutosten taustalla on henkilörakenteen päivittäminen liiketoiminnallisia tarpeita ajatellen ja käytäntöjen yhtenäistäminen vastaamaan muiden maiden käytäntöjä.

"H&M Group tarjoaa jatkossa edelleen sekä kokoaikaisia että osa-aikaisia työtehtäviä”, Miettinen toteaa.

"Mutta tarjoaako enää myyjille?"  eräs H&M:n työntekijä pohtii.

H&M on kansainvälisesti toimiva ruotsalainen konserni, joka myy vaatteita, kosmetiikkaa ja kodintekstiilejä. Yrityksen brändejä  ovat H&M, Cos, Monki, Weekday, Cheap Monday sekä & Other Stories.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat