Artikkeli - 02.09.2019 klo 12.11
Työelämä

H&M:n alihankkija irtisanoi 700

Mari Taivainen on PAMin kansainvälisen järjestäytymisen asiantuntija. Kuva: Eeva Anundi

701 tekstiilityöntekijää on irtisanottu Bangladeshissa tehtaassa, jossa ommellaan vaatteita muun muassa H&M:n myymälöihin. Yli puolella irtisanotuista oli tavoitteena perustaa ammattiyhdistys. PAMin Mari Taivainen toivoo H&M:n toimivan vastuullisesti.

Muun muassa H&M:lle eli Hennes & Mauritzille vaatteita ompeleva SF Denim Apparels on järjestelmällisesti estänyt työntekijöidensä järjestäytymästä, kertoo ruotsalainen Arbetet Global-lehti maanantaina.

Uusin irtisanominen tapahtui pari viikkoa sitten. Tehtaan johto ilmoitti 701 työntekijälle Dhakassa, että nämä saavat lähteä työpaikasta. Heistä yli puolella oli aikeena perustaa ammattiyhdistys. Viime vuonna sata työntekijää sai potkut, kun he aikoivat perustaa ammattiyhdistyksen keskusorganisaatio SGSF:n (Sommilito Garments Sramik Federation) alaisuuteen.

H&M:n alihankkijoilla on tapahtunut muitakin irtisanomisia, lehti muistuttaa. Talvella tekstiilityöntekijät olivat Bangladeshissa lakossa ja vaativat palkkojensa nostamista. Silloin 7500 työntekijää sai potkut, heistä ainakin yli 2100 työskenteli tehtailla, jotka toimivat H&M:n aliurakoitsijoina.

”Olemme syvästi pettyneitä irtisanomisiin. Työntekijät on selvästikin irtisanottu osoitettuaan aktiivisuuttaan liittotoimintaa kohtaan. Tilannetta pahentaa se, että yli 30 työntekijää oli raskaana, jolloin he jäävät etuuksien ulkopuolelle", SGSF:n puheenjohtaja Nazma Akter kommentoi maailmanlaajuisen teollisuusliitto Industriallin tiedotteessa elokuun lopulla.

SGSF on ottanut yhteyttä tilaajayrityksiin ja pyytänyt irtisanomisten perumista. SF Denim Apparelsin asiakkaana on H&M:n lisäksi ainakin Benetton. Arbetet Global-lehden H&M:ltä saamiensa tietojen mukaan yritys selvittää tapahtunutta yhdessä paikallisten ammattiliittojen ja tehtaan johdon kanssa. H&M on viitannut tilauksiinsa asettamiinsa ehtoihin, jotka eivät näytä nyt toteutuneen.

PAMin kansainvälisen järjestötyön asiantuntija Mari Taivainen toivoo H&M:n kantavan vastuuta tapahtuneesta. Yritys toimii oikein nyt siinä, että se selvittelee tilannetta paikallisten toimijoiden kanssa:

”On olennaista, että tilaaja kantaa vastuunsa eikä vain vaihda alihankkijaa, jolloin ongelmat jäävät ratkomatta. Meillä on kokemuksia siitäkin, että uudella alihankkijalla on vieläkin raskaampia ihmisoikeusloukkauksia”, Taivainen sanoo.

Taivainen muistuttaa, että oikeus järjestäytyä ammattiliittoon sisältyy esimerkiksi YK:n ja OECD:n monikansallisille yrityksille asettamiin vastuullisuusohjeisiin.

Teksti: Marja Ikkala