Artikkeli - 19.11.2019 klo 09.55
Ammattiosasto

Hotelli- ja ravintolaväki yhdistää voimansa – alan suurin ammattiosasto on syntymässä

Samuli Miettinen (vas.), Kimmo Vanhala ja Timo Neuvonen ovat olleet neuvottelemassa osastojensa yhdistymisestä. Kuva: Eeva Anundi

Neljän ammattiosaston yhdistyminen tuo PAMiin noin 8000 jäsenen suurosaston, jonka toiminta painottuu pääkaupunkiseudulle. Siitä tulee liiton suurin hotelli- ja ravintola-alan ammattiosasto.

Yhdistyvät osastot

• Helsingin hotelli- ja ravintolapalvelujen ammattilaiset 701
• Hotelli- ja ravintola-alan pääkaupunkiseudun osasto 716
• Hotelli- ja ravintola-alan pääkaupunkiseudun S-ryhmän osasto 835
• Hotelli- ja ravintola-alan Järvenpään osasto 823

Osastojen puheenjohtajat perustelevat neljän osaston yhdistymistä jäsenistön edulla ja resurssien paremmalla käytöllä. Rivit suoristetaan tulevaisuutta varten, myös työehtosopimuskierroksia ajatellen. Osastoista jäsenmäärältään suurin on 716, toiseksi suurin on 701. S-ryhmän pääkaupunkiseudun osasto ja Järvenpään osastot ovat muutamien satojen jäsenten yhdistyksiä.

”Järjestämme voimavaramme uudelleen, laitamme resurssit tehokkaampaan käyttöön”, 701:n puheenjohtaja Timo Neuvonen kommentoi ja lisää, että syntyviä säästöjä voidaan käyttää vaikka jäsenhankintaan.

”Saamme liiton sisällä lisää näkyvyyttä esimerkiksi liittokokouksia ajatellen”, 716:n puheenjohtaja Kimmo Vanhala sanoo.

”Pääsemme yhtenäisenä joukkona ajamaan jäsenistön asioita ja tiivistämään luottamushenkilöiden yhteistyötä”, S-ryhmän osaston varapuheenjohtaja Samuli Miettinen jatkaa.

Jäsenedut selkiintyvät. Nyt saman työpaikan väki on voinut kuulua useaan eri osastoon. Jäsen ei aina tiedä, mihin osastoon hän kuuluu. Yllättäen työkaverit eivät ole päässeet samalle risteilylle, kun jäsenetu onkin ollut vain tietyn osaston jäsenille.

Johanna Sparf (vas.), Jaana Manninen, Satu Kuosmanen, Merja Stenman, Kimmo Vanhala, Timo Neuvonen, Samuli Miettinen, Tea Jakobson ja Outi Mäkelä tapasivat maanantaina Helsingissä. Kuva: Eeva Anundi

Tulevaisuutta ollaan siis rakentamassa, mutta sitäkin voi kysyä, miksi pääkaupunkiseudulla itse asiassa on ollut samalla alalla rinnakkaisia osastoja.

Aikoinaan koko ravintolaväki kuului 701:een, mutta vuonna 1940 keittiön puolen työntekijät irtautuivat siitä ja perustivat 716:n. Irtautuminen johtui työ- ja palkkaehtojen erilaisuudesta. Sittemmin osastojen jäsenet ovat sekoittuneet. S-ryhmän osasto taas perustettiin 1980-luvun lopulla, jolloin korostettiin yrityskohtaista edunvalvontaa.

Osastojen nimeämät henkilöt ovat käyneet kesästä lähtien keskusteluja yhdistymisestä. Maanantain tapaamisessa Helsingissä he saattoivat todeta, että isot päätökset on nyt tehty, on jatkovalmistelun aika. Vielä nimeä vailla oleva suurosasto aloittaa ensi vuoden alussa.

Yhdistyvä osasto aloittaa 1.1.2020

• Jäsenistö siirretään tammikuussa automaattisesti vastaanottavaan osastoon, joksi valikoitui 701. Muut kolme osastoa lopettavat toimintansa tämän vuoden lopussa.
• 2.2.2020 pidetään juhlava kokous, johon toivotaan yhdistyvien osastojen jäsenkunnasta laajaa osanottoa.
• Osastolle valitaan tuolloin johtokunta, jossa on 9 varsinaista jäsentä ja 4 yleisvarajäsentä. Vaikuttamisen paikkoja avautuu jaostoissa, joiden lukumäärä ei ole vielä tiedossa.
• Luottamushenkilöitä työpaikoilla on 60.
• Uusi osasto on vakavarainen. 701 omistaa huoneiston Helsingin Kalliossa, 716 Itäkeskuksessa.
• Suurosastoa ei välttämättä pyöritetä enää pelkästään vapaaehtoisvoimin, vaan lisäksi tarvitaan ammattimaista toimintaa.
• Uusi osasto on PAMissa marava-alan suurin ja kaikkien PAMin alojen joukossa neljänneksi suurin. Isompia ovat kaupan alaa edustavat osastot Tampereella, Helsingissä ja Turussa.

Teksti: Marja Ikkala