Palkka - 21.12.2018 klo 10.28

Hotellirakennus Pudasjärvellä on tuhoutunut pahoin tulipalossa - mitä tapahtuu työntekijöiden toimeentulolle?

Alkujärkytyksen jälkeen moni miettii myös, mitä tapahtuu työntekijöiden toimeentulolle. Kuva: GettyImages.

Hotellin palo lopetti hotelli- ja majoitustoiminnan toistaiseksi. Onnettomuuden sattuessa työntekijöille saattaa syntyä epäselvyyksiä palkanmaksusta ja sen mahdollisesta keskeyttämisestä. Lue PAMin ohjeistus täältä.

PAMiin kantautui aamulla tieto siitä, että Hotelli Iso-Syötteellä syttyi torstain ja perjantain välisenä yönä raju tulipalo, joka tuhosi puolet hotellirakennuksesta.
Kaleva.fi:n mukaan alueelta on evakuoitu noin sata ihmistä. Hotelli Iso-Syöte sijaitsee Pudasjärvellä, Pohjois-Pohjanmaalla. Hotelli verkkosivuilla kerrotaan myös, että hotelli on toistaiseksi suljettu.

Tulipalo on esimerkki onnettomuudesta, jossa työnteko voi estyä työnantajasta riippumattomasta syystä. Jos työnteko estyy tällaisesta työnantajasta tai työntekijästä riippumattomasta syystä, työantaja voi keskeyttää palkan maksun. Esimerkiksi tulipalon ja luonnontapahtuman yhteydessä työntekijä on kuintenkin oikeutettu saamaan esteen ajalta palkkaa, mutta kuitenkin enintään 14 päivältä, vaikka este jatkuisikin pidempään. 14 päivää lyhyempi palkanmaksu on mahdollista yleensä vain, kun työnteon keskeytyksen johtuu jonkun muun alan lakosta.

Lue lisää PAMin wiki-kortista.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat