02.05.2016 klo 16.17

Hovi ratkaisi lisätyöjutun työntekijöiden tappioksi

Tampereella puolustettiin Tuija Hanhisalon ja toisen työntekijän oikeutta lisätyöhön joulukuussa 2014. Kuva: Ari Korkala

Turun hovioikeus ei muuttanut Pirkanmaan käräjäoikeuden päätöstä pitkään jatkuneessa lisätyöriidassa. Työnantajalla oli tuomion mukaan oikeus jakaa lisätunnit osa-aikaisten kesken haluamallaan tavalla.

Tänään antamassaan päätöksessä Turun hovioikeus toteaa, että kahdella K-Citymarketin osa-aikaisella myyjällä ei ollut muita osa-aikaisia enempää oikeutta lisätöihin. Samaan tulokseen tuli jo Pirkanmaan käräjäoikeus joulukuussa 2014. Tapaus "Hanhisalo" tuli tuolloin vahvasti julkisuuteen ja nostatti lisätyöoikeudesta keskustelua. Tampereella osoitettiin mieltäkin pätkätöitä vastaan.

Lain mukaan työnantajan on tarjottava lisätunnit jo työsuhteessa oleville osa-aikaisille ennen uusien työntekijöiden palkkaamista. Hovioikeus toteaa, että näin oli K-Citymarket tehnytkin. Sen sijaan se, miten lisätunnit osa-aikaisten kesken jaettiin, oli oikeuden mielestä työnantajan direktio-oikeuteen kuuluva asia. Se ei ratkaisussa painanut, että vain kantajina olleet kaksi myyjää olivat halunneet työsuhteensa kokoaikaistamista.

Työnantaja vetosi oikeudessa työntekijöiden tasapuolisen kohtelun ja syrjimättömyyden periaatteeseen. PAMin juristi Arja Pohjola pitää erikoisena sitä, että tasapuolisen kohtelun vaatimus vietiin ratkaisussa niin pitkälle, että se jyräsi alleen työntekijöiden esittämän halun lisätyötunneista tilanteessa, jossa muut eivät olleet tällaista halua ilmaisseet.

- Osa-aikaisten asemaa määrittävä direktiivi toteaa myös, että työntekijän toive siirtyä kokoaikatyöhön on otettava huomioon, Pohjola huomauttaa.

Hovioikeuden tuomiosta voi valittaa. Valituslupaa voidaan hakea 1.7. mennessä.

Teksti: Tiina Ritala

Puhelinpalvelu ma–pe