Työsopimus - 20.05.2020 klo 17.12

Hovioikeus vahvisti myyjän irtisanomisen laittomaksi ja määräsi työnantajan korvauksiin

Kuva: Gettyimages

Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslagissa työskennellyt myyjä irtisanottiin työajalla tupakoinnin ja irtomakeisten syönnin vuoksi.

Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag irtisanoi myyjän talvella 2017. Työsopimuksen päättämissyynä oli tupakointi työajalla. Myyjä oli saanut varoituksen tupakoinnista ja irtomakeisten syönnistä, jonka jälkeen työnantaja väitti saman menettelyn jatkuneen varoituksen jälkeen ja irtisanoi hänet. Myyjä kiisti väitteet.

Myyjä vei tapauksen PAMin tuella käräjäoikeuteen, jossa hän voitti. Käräjäoikeus katsoi, että irtisanomiselle ei ollut asiallista ja painavaa syytä muun muassa siksi, että tupakointi oli ollut työpaikalla vakiintunut käytäntö.

Työnantaja valitti käräjäoikeuden päätöksestä hovioikeuteen, joka vahvisti irtisanomisen olleen perusteeton. Hovioikeudessa myyjälle maksettavan korvauksen summa kuitenkin aleni käräjäoikeuden tuomitseman 14 kuukauden palkkaa vastaavasta summasta 7 kuukautta vastaavaan palkkaan. Lisäksi hovioikeus määräsi Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslagin korvaamaan myyjälle kaksi kolmasosaa oikeudenkäyntikuluista.

Irtisanomisen jälkeen myyjä sai töitä toisen työnantajan palveluksessa.

Hovioikeuden päätös ei ole vielä lainvoimainen.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat