Jäsenyys - 21.01.2022 klo 08.05

Hyvä CV on hakuvaltti

Jyrki Ijäksellä on useiden vuosien kokemus kokin töistä. Viime syksynä oli aika etsiä jotain uutta. Kuva: Eeva Anundi

PAMin uravalmennus auttoi ravintola-alan konkaria uuden työpaikan löytymisessä. Hyvin muokattu CV oli avain työpaikan saamiseen.

Jyrki Ijäs on seurannut pidemmän ajan ravintola-alan työpaikkatarjontaa. ”Ravintola-alalle tämä on ollut todella haastava aikaa. Yhdessä vaiheessa työvoimatoimistossa oli avoinna vain noin 20 kokin paikkaa, kun normaalisti paikkoja on avoinna yli 100. Kokeille on aina ollut  paljon töitä tarjolla, yhtäkkiä niin ei ollutkaan. Vaikka tilanne ei vieläkään ole normaali, niin tilanne on nyt paljon parempi”, hän toteaa.

Valmennuksesta oli iso hyöty

Ijäs irtisanoutui työstään ja alkoi hakea uutta työpaikkaa. PAMin uutiskirjeestä hän huomasi, että PAM tarjoaa henkilökohtaista uravalmennusta. Hän ilmoittautui valmennukseen.

Puolen tunnin valmennuskertoja oli kaksi. Ensimmäisellä kerralla Ijäs ja valmentaja kävivät asioita läpi yleisemmällä tasolla.

Toisessa valmennuksessa paneuduttiin Ijäksen CV:n tietoihin. Hän katsoo, että erityisesti CV:ssä olevan profiilitekstin kirkastamisesta oli valtavasti hyötyä. ”Se, että CV:ssä kertoo hiukan enemmän itsestään ja painottaa, miksi haluaa juuri siihen työpaikkaan, oli hyvä oivallus töiden löytymisen kannalta”, sanoo Ijäs.

”CV:n profiilista syntyy ensimmäinen vaikutelma hakijasta itsestään ja se saattaa olla työkokemuksen ohella yksi tärkein valtti haastatteluun pääsyssä”, hän toteaa.

Nopeasti työhaastatteluun

Pian valmennuksen jälkeen Ijäs pääsi hakemiinsa paikkoihin työhaastatteluun. Kolmen haastattelun jälkeen hän tuli valituksi hakemaansa työpaikkaan.

”Haastatteluissa kannattaa olla avoin ja rehellinen, se on hyvä tapa toimia. Olen kertonut mitä haluan uudelta työltä ja tuonut esiin, että intohimonani on tehdä hyvää ruokaa ja joskus laulaakin”, hymyilee myös oopperalaulajan ammatin omaava Ijäs.

Ijäs teki myös itselleen listan kysymyksistä, joita hän halusi kysyä työnantajalta. ”Minulla on niin pitkä työhistoria takana, että tiedän mitä haluan kokin työltä.”

Kaikille sopiva valmennus

Ijäs on erittäin tyytyväinen saamaansa valmennukseen, mutta harmittelee, että ei huomannut käyttää hyväkseen muita uravalmennuksen tarjoamia etuja, kuten videohaastattelusimulaattoria tai työhakuasiakirjoja.

”Teamsissa käyty valmennus toimi loistavasti. Toki korona-ajan jälkeen voi varmasti halutessaan saada palvelua myös kasvokkain. Suosittelen kaikille uutta työtä etsiville tai omassa työssään kehittymistä haluaville uraneuvontaa.”

Henkilökohtaista tukea ja neuvoja työnhakuun

PAMin uraneuvontapalvelut ovat maksuttomia PAMin jäsenille. PAM tukee jäseniään työnhaussa ja osaamisen kehittämisessä.

Henkilökohtainen valmennus auttaa tunnistamaan paremmin omaa osaamista ja valmennuksesta saa hyödyllisiä vinkkejä niin omaan työhön kuin työuralla etenemiseen. Valmentaja auttaa pohdinnoissa ja käytännön toimissa kohti uusia tavoitteita sekä antaa tukea esimerkiksi työnhakuun tai opiskelumahdollisuuksien kartoittamiseen. Tarjolla on myös työhaastatteluvalmennusta simulaattorin avulla.

Uraneuvonnasta löydät mm.

• Henkilökohtaista valmennusta työnhaun ja/tai osaamisen tunnistamisen tueksi
  • Pienryhmiä työnhaun tueksi
  • Materiaalipankin työnhaun ja osaamisen kehittämisen tueksi
  • Videohaastattelusimulaattorin
  • Verkkokursseja luottamushenkilöille
  • Verkkokurssi kesäduuniin hakijoille

Lue lisää ja varaa aika valmennukseen

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
avoinna maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme