Nuoret - 22.11.2021 klo 11.52

Hyvää työtä ja työpaikkoja nuorille

PAMin nuoret kokoontuivat 20.-21.11. Nokialle.

PAMin nuoret ja opiskelijat kantavat huolta nuorten asemasta työelämässä. Liiton nuorten ja opiskelijoiden toiveena työpaikoille on riittävät henkilöstöresurssit.

Liiton nuoret jäsenet osallistuivat tällä erää historian viimeiseen liiton Nuorisofoorumiin. Liiton nuorisotoiminta on uudistumassa ja pitkään nuorisotoimintaa ohjannut nuorisovaliokunta lopettaa toimintansa.

”Nuorisovaliokunnan sijaan jatkossa vaikuttamisesta kiinnostuneita liiton nuoria jäseniä pääsee entistä helpommin enemmän mukaan vaikuttamistoimintaan, kertoo PAMin järjestöasiantuntija Marjut Pihonen.

Viikonlopun aikana järjestetyssä Nuorisofoorumissa perehdyttiin ajankohtaisiin aiheisiin ja valmistauduttiin edessä oleviin työehtosopimusneuvotteluihin. Lisäksi keskustelua käytiin paljon nuorten asemasta työelämässä.

”Viesti nuorilta on, että henkilöresurssit on saatava kuntoon työpaikoilla, jotta jatkossakin työmarkkinoilla on työkykyisiä ja osaavia ihmisiä, Pihonen toteaa.

PAMin nuorisofoorumin terveiset työnantajille:

Henkilöstöresurssit on saatava kuntoon työpaikoilla.
Nuoret työskentelevät usein osa-aikaisesti, yksin ja kiireessä. Tällaisten työvuorojen jälkeen ei ole paljoa energiaa palautua tai harrastaa. Palautumiseen tarvitaan muutakin kuin Netflixiä ja unta.

Tutkimuksissa on painotettu, että nuorille työkaverit ja työyhteisö ovat jopa tärkeämpää kuin palkka. Yksin tai vähäisillä resursseissa työskennellessä kiire on jatkuvasti läsnä. Työuran jatkaminen palvelualoilla voi olla vaikeaa, kun nuori uupuu ensimmäisessä työpaikassa.

Töissä tulee voida myös viihtyä.
Nuorten sitoutuneisuutta ja joustavuutta ei saa käyttää hyväksi. Jatkuva rekrytointi perehdytyksineen tulee kalliiksi työnantajille ja henkilöstövuokrauksen kulut eivät myöskään ole halpoja. On järkevämpää huolehtia uusien ja nykyisten työntekijöiden hyvinvoinnista, jotta he jaksavat töissä. Osaava, kokenut ja hyvinvoiva työntekijä tuo asiakkaat jatkossakin kivijalkaliikkeeseen kasvavasta verkkokauppatarjonnasta huolimatta. Viimeistään pandemia on opetttanut, miten paljon henkilökohtainen palvelu parantaa asiakastyytyväisyyttä.

Onko työhyvinvoinnista säästävä työnantaja houkutteleva nuorten silmissä?
Työpaikkojen on huolehdittava hyvinvoinnista sekä henkisesti että fyysisesti, työntekijöitä on oltava riittävästi ja epäkohtiin tulee puuttua asianmukaisesti.