Yhteiskunta - 11.05.2021 klo 12.00

Ihmisoikeuksia rikotaan Kolumbiassa – anna tukesi!

PAMin ja SASKin yhteiseen kunnon työn lähettiläs -koulutukseen osallistuneet pamilaiset lähettivät solidaarisuusviestejä sosiaalisessa mediassa viikonloppuna. Lähetä sinäkin oma viestisi!

Palvelualojen maailmanliitto UNI Global kampanjoi vallitsevan ihmisoikeustilanteen parantamiseksi Kolumbiassa. Myös PAM tuomitsee 28. huhtikuuta pidetyn kansallisen lakon jälkeiset väkivaltaiset tapahtumat ja vetoaa Kolumbian hallintoon väkivallan lopettamiseksi.

”Tilanne Kolumbiassa on erittäin hälyttävä”, vahvistaa Mari Taivainen, PAMin kansainvälisten asioiden asiantuntija.

Kolumbian presidentti Iván Duquen kaavailema verouudistus on nostattanut maassa valtavia protesteja. Huhtikuun lopulla maassa oli yleislakko, jonka aikana mielenosoittajia ammuttiin. Uhrit olivat pääasiassa aseettomia nuoria. Monia mielenosoittajia on myös kadonnut, eikä heidän kohtalostaan ole tietoa.

Lakon jälkeen mielenosoitukset ovat kuitenkin jatkuneet. Niissä vaaditaan köyhyyden poistamista ylipäätään, perustulon takaamista kansalaisille sekä mellakkapoliisi ESMAD:n lakkauttamista.

”Olemme PAMissa erityisen huolestuneita Kolumbian tilanteesta siksi, että PAMilla, SASKilla, UNI Globalilla ja Ammattiliitto PROlla on käynnissä oleva solidaarisuushanke Kolumbiassa”, Taivainen sanoo.

Yhdistyneet kansakunnat, Yhdysvallat ja Euroopan unioni ovat tuominneet Kolumbian mielenosoittajiin kohdistuneen väkivallan. Niiden mukaan Kolumbian turvallisuusviranomaisten käyttämä väkivalta on ollut liiallista.

Taivaisen mukaan PAM aikoo lähettää kirjeen Michelle Bachelettille, YK:n ihmisoikeusvaltuutetulle, jossa liitto vaatii verilöylyn ja ihmisoikeuksien loukkaamisen lopettamista.

Ay-liike on käynnistänyt globaalin kampanjan, jota myös PAM tukee. Maailmanliitoista kampanjassa mukana on ainakin UNI Global, BWI, PSI ja IndustriAll.

Anna sinäkin tukesi! Jaa sosiaalisessa mediassa kuvasi viestillä, jossa käytät tunnisteina esimerkiksi #MilMinutos ja #SOSColombia ja #TuMuevesColombia.

Lue lisää Kolumbian hälyttävästä ihmisoikeustilanteesta UNI Globalin verkkosivulta

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja ke-pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.