Yhteistoiminta - 22.05.2019 klo 13.40

Ikea aloittaa yhteistoimintaneuvottelut Espoon palvelutoimistossa – uusia tehtäviä syntyy, vanhoja lopetetaan

Yt-neuvottelut liittyvät Espoon palvelutoimistoon, eivät kuvan Ikeaan. Kuva: Gettyimages

Ikean pääluottamusmiehen Marcus Krogellin mukaan "ennusteet" työpaikkojen säilymisestä ovat hyvät.

Huonekalujätti Ikea varautuu kaupan muutoksiin organisoimalla töitä uudelleen. Espoon palvelutoimistossa käynnistyvät yhteistoimintaneuvottelut koskevat markkinointia ja muuta kaupallista toimintaa, taloushallintoa, vastuullisuustoimintoja ja viestintää. Yt-neuvottelujen piiriin ei kuulu tavaratalotyöntekijöitä.

Yhtiön mukaan monia uusia toimenkuvia syntyy samalla kun entisiä lopetetaan. Joidenkin työntekijöiden tehtävät muuttuvat oleellisesti ja joidenkin pysyvät entisinä.

Neuvottelut saattavat johtaa enintään 54 työntekijän irtisanomiseen, mutta tämä vähennysmäärä edellyttäisi, että irtisanomisuhan alaiset eivät ottaisi vastaan uusia tehtäviä. Viime marraskuussa käydyt yt-neuvottelut liittyvät samaan organisaatiouudistukseen. Tuolloin vähennysten sijasta päädyttiin henkilömäärän kasvattamiseen. Tämä tuo pääluottamusmies Marcus Krogellin mukaan luottamusta nyt käynnistyviin yt-neuvotteluihin.

Pääluottamusmies Marcus Krogell edustaa työntekijöitä yt-neuvotteluissa.

”Sanotaan niin, että ennusteet ovat hyvät. Viime yt-neuvottelut olivat ehkä merkki siitä, että yrityksessä on menty vähän liian pienellä miehityksellä. Katsotaan, minkälainen ehdotus tulee”, Krogell sanoo.

Ikea pyrkii uudistuksilla lisäämään tuotteittensa saavutettavuutta ja asioinnin helppoutta.

Osa uudistuksista on jo tehty. Tavarataloihin on tullut aukioloajoista riippumattomia noutoautomaatteja. Ostoksille on tarjolla saman päivän kotiinkuljetuksia pääkaupunkiseudulla. Ikealla on globaalina tavoitteena tuoda kaupunkien keskustoihin pienmyymälöitä. Näitä keskustamyymälöitä on jo noin 30 kaupungissa, mutta Suomen ensimmäisestä vasta neuvotellaan. Ikealla on suunnitteluvaraus vuoden 2020 loppuun saakka Helsingin Koivusaareen, kerrotaan yrityksen viestinnästä.

Ikea Suomen maajohtaja Timo Hulmi kertoo tiedotteessa, että tarkoitus on myös lisätä muun muassa kierrätystä.

”Tutkimme kaikkia liiketoimintamme osa-alueita ja uudistamme toimintatapojamme. Tavoitteenamme on löytää uudenlaiset roolit työntekijöillemme, joiden toimenkuvat muuttuvat tai poistuvat", Hulmi sanoo.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat