Uutinen - 02.12.2019 klo 16.00
Työelämä

Ilmastomuutos on johtanut uuteen ajatteluun työpaikoilla

Kuinka neljä PAMin jäsentä kokee ilmastonmuutoksen omalla työpaikallaan ja mitä ilmaston kannalta älykkäitä ratkaisuja työpaikan arjesta löytyy?

Ilmastomuutos vaikuttaa jossain määrin kaikkiin töihin, ja kaikilla työpaikoilla voidaan asialle myös tehdä jotain asian eteen. Kyse voi olla vaikkapa jätteiden, ruokahävikin tai päästöjen vähentämisestä tai uusien ilmaston kannalta älykkäiden ratkaisujen etsimisestä. Tarvitaan konkreettisia, ilmaston kannalta kestäviä toimia, mutta mitä ne voivat olla? Seuraavassa neljä PAMin jäsentä pohtii tilannetta omalla työpaikallaan.

1. Ilmastonmuutos asettaa uusia vaatimuksia, miten huomaat sen omalla työpaikallasi?
2. Mitä muuta ilmastomuutoksen ja vihreiden arvojen huomioon ottamiseksi voitaisiin tehdä työpaikalla?

1. Ravintolassa lajittelemme kaikki muut jätteet paitsi muovijätteen, joka meidän on lajiteltava julkisten keräyspisteiden kautta. Lisäksi yritämme minimoida ruokahävikin ja kompostoitavan ruoan määrän tarjoamalla edellispäivän lounasta tai jopa jakamalla ylijäämäruokaa ilmaiseksi. Karjaalla on ruokakeräyspisteitä, jotka vastaanottavat ravintoloiden hävikkiruokaa. Nordcenterille on myönnetty kansainvälinen sertifikaatti, sillä yrityksemme käyttää luonnollisia torjunta-aineita. Golfkentillä ajetaan sähkökäyttöisillä golfautoilla ja sadevesi kerätään talteen ja sillä kastellaan kenttiä.

2. Olen melko tyytyväinen ja Åminne Gårdin ravintola on äskettäin valittu Vuoden Golf Ravintolaksi 2019. Nyt kun ravintolan laitteet alkavat olla jo elinkaarensa loppupäässä, ja vaikka tavoitteena tulisi aina olla laiteiden korjaaminen, mielestäni kannattaa investoida uusiin ympäristöystävällisiin laitteisiin. Olen itse kaikkein eniten huolissani ilmaston lämpenemisestä ja siitä, mitä se tuo mukanaan tulevaisuudessa.

Kenneth Löfberg, keittiöpäällikkö, Ravintola Åminne Gård/Nordcenter Golf & Country Club, Raasepori

1. Työskentelen K-marketissa henkilöstövuokrausyritys Joblinkin kautta. Ilmastonmuutos näkyy kaupassa ennen kaikkea muovipussien käytön vähenemisenä. Toinen näkyvä asia on se, että paperia käytetään entistä vähemmän. Muovi korvataan paperi- ja ekokasseilla ja biopusseilla. Lajittelun ohella osa tuotteistamme kierrätetään, kuten kananmunakotelot, sillä myymme munia paljon irtokappaleina. Mitä tulee itse tuotevalikoimaan, on selvää, että asiakkaat haluavat entistä enemmän luomutuotteita. Niiden suosio on kasvanut selvästi.

2. Muovin ja paperin käyttöä tulisi vähentää edelleen. Esimerkiksi kuitit voisivat hyvin olla sähköisiä. Lisäksi voisi olla hyvä, jos tuotteita voisi ostaa entistä enemmän irtotavarana ja vähentää kertakäyttöpakkauksia, sillä nekin kuormittavat ympäristöä.

Johanna Metso, myyjä, K-market Marski, Porvoo

1. Fermion on lääkealan yritys, missä lajittelemme bio-, seka- ja ongelmajätteet sekä pahvin ja paperin. Näin olemme toimineet koko ajan. Lisäksi meillä on turvaluokitellut paperinkeräysastiat salassa pidettäville papereille. Bioastioita ja kompostointia käytetään laajasti. Lajittelu toimii hyvin. Itse tuotannossa käytetään esim. muurahaishappoa ja muita kemikaaleja, mutta siellä noudatetaan erityisjärjestelyjä, ja työntekijöitä on ohjeistettu tyhjentämään rakennus, mikäli työpaikalla alkaa haista. Siitä on olemassa selkeät ohjeet.

2. Varmasti voitaisiin tehdä vieläkin enemmän, jotta työpaikka muuttuisi entistä ilmastoystävällisempi. On selvää, että ilmastonmuutos on saanut minut muuttamaan muun muassa omia elintapojani. Meidän on aloitettava itsestämme, koska jokainen voi kantaa oman vastuunsa ilmastotaistelussa. Kyse on pienistä päivittäisistä asioista, kuten vaikkapa siitä, että syö ruokansa sen sijaan että heittäisi sen menemään, lajittelee ja on tietoinen siitä, mitä tällä rintamalla tapahtuu.

Camilla Sandberg-Karvonen, laitoshuoltaja, Lassila & Tikanoja, Hanko

1. On selvää, että tunnen suurta huolta ilmastokysymyksestä. Ahvenanmaalaisena ajattelen näitä kysymyksiä osittain yleisellä tasolla ja mitä esimerkiksi kuivuus ja Alfrida-myrsky ovat maakunnassa aiheuttaneet sekä Itämeren tilannetta. Osallistun myös paikalliseen kestävän kehityksen hankkeeseen Bärkraft Åland. Sen tavoitteena on luoda kestävää yhteiskuntaa. Sovellan työssäni muun muassa PAMin Green Office -kriteerejä, joiden avulla on helpompi toimia ympäristöystävällisemmin työssä. Se tarkoittaa muun muassa paperitonta työtä, lajittelua ja arjen pieniä valintoja kuten kulutustottumuksia. Yritän pyöräillä niin paljon kuin mahdollista, kun kuljen tapaamassa ihmisiä. Lisäksi käytän paikallisia palveluita ja ostan paikallisia tuotteita kokouksiin ja tapahtumiin. Toimistoni sijaitsee ABF-talossa Maarianhaminassa, missä vihreitä arvoja kuten kierrätyshuonekaluja ja ympäristöystävällistä siivousta pidetään tärkeänä.

2. Työhöni kuuluu aika paljon matkustamista, koska toimin kaikkien SAK:n jäsenliittojen asiamiehenä Ahvenanmaalla. Vuoden aikana matkapäiviä kerääntyy melkoisesti. Monet matkoista manner-Suomeen tehdään lentäen, mutta samalla voi kysyä, onko laivaliikenne loppujen lopuksi lentämistä ympäristöystävällisempää vai ei. Henkilökohtaisesti pyrin itse pitämään jatkossa kokoukset entistä useammin etänä Skypen välityksellä. Ay-toiminnassa on kuitenkin paljon kyse ihmisten tapaamisesta, ja sitä on vaikea korvata sähköisin kokouksin.

Elin Sundback, PAMin asiamies, Maarianhamina