Työelämä - 15.12.2020 klo 15.17

Irtisanominen uhkaa Keskossa 150 työntekijää

Keskon uudet tilat Helsingin Kalasatamassa. Kuva:Kesko

Kesko suunnittelee The Athlete’s Foot, Kookenkä ja Kenkäexpertti -liiketoimintojensa mahdollista lopettamista.

Keskon kenkäkaupassa ja vapaa-ajan liiketoimessa on tänään tiistaina aloitettu yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat 190 henkilöä. Irtisanominen uhkaa 150 henkilöä. Keskolaisten ammattiosaston mielestä yt-neuvottelujen aloittaminen joulun alla osoittaa, ettei Kesko välitä henkilöstöstään.

PAMin keskolaisten ammattiosaston puheenjohtaja Petri Järvinen ihmettelee osaston tiedotteessa työnantajan ratkaisua käynnistää yt-neuvottelut juuri ennen joulua. Järvisen mukaan erityisen ikävältä yt-neuvottelujen aloittaminen tuntuu tilanteessa, jossa suuri osa henkilöstöstä on venynyt koronaepidemian takia.

Intersport Finlandin alaisen The Ahtlete´s Foot –ketjun osalta yt-neuvottelut koskevat koko henkilökuntaa, noin 60 työntekijää.

Myös Kenkäkesko Oy:n osalta (Kookenkä ja Kenkäexpertti) neuvottelujen piirissä on koko henkilökunta, yhteensä noin 70 työntekijää.

Petri Järvisen mielestä työnantajan ei pidä irtisanoa ketään vaan sijoittaa uusiin töihin yhtiön sisällä.  Kuva: Pasi Salminen.

Kesko harkitsee näiden yritystensä liiketoimintojen lopettamista tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Kesko aikoo panostaa jatkossa Intersport Finland Oy:ssä urheiluketjuihinsa Intersportiin ja Budjet Sporttiin.

Myös Intersportissa ja Budget Sportissa toimintoja organisoidaan uudelleen. Se voi merkitä enimmillään 20 työntekijän vähennystä.

Neuvottelut kestävät arviolta kuusi viikkoa.  Neuvotteluissa käydään läpi irtisanomisia, osa-aikaistamisia ja siirtoja Keskon sisällä.  Kaupan alalla henkilöstön vaihtuvuus on suurta. Järvinen edellyttää irtisanomisten sijaan Keskoa etsimään irtisanomisuhan alla oleville henkilöille uudet tehtävät konsernissa.

"Vähimmäisvaatimus on, että Kesko näyttäisi vastuullisuutensa eikä irtisanoisi yhtään työntekijää,  vaan sijoittaisi irtisanomisuhan alla olevat henkilöt konsernin muihin toimipisteisiin. "

Keskolaisten ammattiosasto PAM 007 tulee tiedotteen mukaan seuraamaan, että työnantaja toteuttaa kaikki lain vaatimat toimenpiteet.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle