Uutinen - 16.05.2019 klo 15.36
EU

Jaana Ylitalo: EU:ta tarvitaan suojaamaan työntekijää

Lähetettyjen työntekijöiden direktiivi on hyväksi sekä lähtö- että kohdemaan työntekijöille.

EU:ta tarvitaan suojaamaan työntekijöitä hyväksikäytöltä ja palkkojen dumppaamiselta, mutta ei ole itsestäänselvää, että EU toimii näin, PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo sanoi tänään SAK:n edustajiston kokouksessa.

Jaana Ylitalo totesi, että vaikka EUlla on minimiehtoja, järjestelmä ei kuitenkaan ole millään muotoa täydellinen: alipalkkaus, näennäisyrittäjyys ja alustatyö ovat valitettavan yleisiä työehtojen polkemisen esimerkkejä sekä Suomessa että koko EU:ssa.

Ylitalo arvelee, että pahimmillaan erot EU:n jäsenmaiden vähimmäispalkkojen ja sosiaaliturvajärjestelmien välillä suorastaan houkuttelevat yrityksiä käyttämään tilannetta hyväksi. Esimerkiksi vuonna 2016 Puolasta suuntasi 440 000 työntekijää töihin EU-maihin. Samana vuonna Saksa otti vastaan puoli miljoonaa lähetettyä työntekijää.

”Ongelmien ytimessä eivät ole ulkomaalaiset työntekijät, vaan työehtoja dumppaavat työnantajat. Yritysten epäeettistä toimintaa ei siten estetä rajoja sulkemalla, vaan valvonnalla sekä sääntelyllä, jolla parannetaan maasta toiseen liikkuvien työntekijöiden oikeuksia."
"Tämä on yksi tekijä, joka sai minut lähtemään ehdolle Euroopan parlamenttiin”, Ylitalo sanoi. Hän on myös SAK:n hallituksen jäsen.

Yksi esimerkki jo toteutuneesta sääntelystä on vuosi sitten Euroopan parlamentissa hyväksytty muutos lähetettyjen työntekijöiden direktiiviin. Sen mukaan yhdestä EU-maasta toiseen lähetetylle työntekijälle on maksettava samasta työstä sama palkka kuin kohdemaan omille työntekijöille ja 12 kuukauden jälkeen lähetettyä työntekijää koskevat kaikki paikalliset työehdot.

Ylitalo huomautti, että kun lähetettyjen työntekijöiden direktiivistä päätettiin, muut Suomen nykyiset mepit äänestivät parlamentissa direktiivin puolesta, mutta perussuomalaisten Jussi Halla-aho äänesti esitystä vastaan ja Pirkko Ruohonen-Lerner tyhjää.