Palkka - 01.07.2020 klo 12.42

Jäikö palkka saamatta? Hae palkkaturvaa kolmen kuukauden sisällä palkan erääntymisestä

Työntekijän on haettava palkkaturvaa kolmen kuukauden kuluessa saatavan, eli esimerkiksi palkan, erääntymisestä. Kuva: GettyImages.

Jos työnantajasi on tehnyt konkurssin tai on muutoin maksukyvytön, palkkaturva takaa maksamatta jääneen palkan ja muut työsuhteeseen perustuvat saatavat.

Palkkaturva on Suomessa lakisääteinen järjestely, joka takaa työntekijälle palkan ja muut työsuhteeseen perustuvat saatavat tilanteessa, jossa työnantaja on menettänyt maksukykynsä. Valtio takaa osan työntekijän palkoista työnantajan maksukyvyttömyystilanteissa, kuten esimerkiksi työnantajan konkurssitilanne tai maksuhäiriöiden vuoksi.  

”Jos palkka jää kokonaan tai osittain saamatta, niin työntekijän kannattaa siihen reagoida nopeasti. Se voi olla vihje siitä, että työnantajalla saattaa olla maksuvaikeuksia”, PAMin lakimies Henry Vähtäri kertoo.

Hän muistuttaa, että työntekijän on haettava palkkaturvaa kolmen kuukauden kuluessa saatavan, eli esimerkiksi palkan, erääntymisestä. Palkkaturvaa voi hakea työntekijä, joka on työsuhteessa.

Palkkaturvasta voi hakea kaikkia maksamatta jääneitä saatavia, kuten esimerkiksi peruspalkkaa, lisiä, ylityökorvauksia ja lomakorvausta. Palkkaturvahakemuksen yhteydessä työntekijä voi myös hakea palkkaa kuuden päivän odotusajalta. Hakemuksen vastaanottava viranomainen tarkistaa hakemuksen ja varmistaa että se on tullut ajoissa.

”Jos hakemusta ei jätetä palkkaturvaan määräajassa, se on peruste hakemuksen hylkäämiseen. Palkkasaatava saattaa jäädä työntekijän oman vahingoksi, jos määräaika ehtii umpeutua. Aika raaka peliä”, Vähtäri toteaa.

Täytä hakemus sähköisesti

Palkkaturvasta vastaava viranomainen on Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus). Hakemus kannattaa tehdä Aluehallinnon asiointipalvelussa, jonne kirjaudutaan omilla pankkitunnuksilla. Järjestelmän kautta voi lähettää myös tarvittavat asiakirjat. Palkkaturvaa on myös mahdollista hakea toimittamalla paperinen hakemus postitse. Palkkaturvahakemusten käsittelyaika on keskimäärin 6 kuukautta.

 



Mikäli yritys on hakeutunut konkurssiin, pääsääntöisesti konkurssipesänhoitaja tekee saatavista palkkaturvahakemukset. 

”Sellaisessa tilanteessa työntekijän kannattaa kuitenkin varmistaa pesänhoitajalta, että hakemus tulee tehtyä, koska vastuu on viimekädessä työntekijällä”, Vähtäri muistuttaa.  Palkkaturvan maksimimäärä on 15 200 euroa samalle työnantajalle tehdyn työn perusteella.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran 29.4.2020

Tarvitsetko apua?

Voit tarvittaessa tiedustella PAMin työsuhdeneuvonnasta neuvoa palkkasaatavien hoitamisesta. Suosittelemme hakemuksen täyttämistä verkossa, jota varten tarvitset muun muassa työsuhdettasi koskevat tiedot, työnantajan yhteystiedot sekä tiedot siitä, mitä saatavia haetaan. Tutustu myös PAMin wikikorttiin.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani

Uusinta uutta

Puhelinpalvelu ma–pe

PAMin ja työttömyyskassan puhelinpalveluissa on ruuhkaa. Huomioithan, että suurin ruuhka on puhelinpalveluiden avautuessa. Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme

Jäsenyys ja liittyminen 

030 100 600 klo 10-14

Jäsenten työsuhdeasiat

030 100 620 klo 10-14

Työttömyyskassa,
Unemployment benefit advice,
Arbetslöshetsskydd

020 690 211 klo 10-14

Frågor om medlemskapet, anslutning och anställning på svenska

030 100 640 klo 10-14

Membership services in English

030 100 630 klo 10-14

Employment advice in English

030 100 625  klo 10-14

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle