Palkka - 29.04.2020 klo 11.25

Jäikö palkka saamatta? Hae palkkaturvaa kolmen kuukauden sisällä palkan erääntymisestä

Työntekijä on haettava palkkaturvaa kolmen kuukauden kuluessa saatavan, eli palkan, erääntymisestä. Kuva: GettyImages.

Jos työnantajasi on tehnyt konkurssin tai on muutoin maksukyvytön, voit hakea maksamattomia palkkoja palkkaturvana. PAMin lakimies Henry Vähtäri muistuttaa, että palkkaturvaa on haettava kolmen kuukauden sisällä.

Palkkaturva on Suomessa lakisääteinen järjestely, joka takaa työntekijälle palkan ja muut työsuhteeseen perustuvat saatavat tilanteessa, jossa työnantaja on menettänyt maksukykynsä. Valtio takaa osan työntekijän palkoista työnantajan maksukyvyttömyystilanteissa, kuten esimerkiksi työnantajan konkurssitilanne tai maksuhäiriöiden vuoksi.

”Jos palkka jää kokonaan tai osittain saamatta, niin työntekijän kannattaa siihen reagoida nopeasti. Se voi olla vihje siitä, että työnantajalla saattaa olla maksuvaikeuksia”, PAMin lakimies Henry Vähtäri kertoo.

Hän muistuttaa, että työntekijän on haettava palkkaturvaa kolmen kuukauden kuluessa saatavan, eli palkan, erääntymisestä. Palkkaturvaa voi hakea työntekijä, joka on työsuhteessa.

Palkkaturvasta voi hakea kaikkia maksamatta jääneitä saatavia, kuten esimerkiksi peruspalkkaa, lisiä, ylityökorvauksia ja lomakorvausta. Palkkaturvahakemuksen yhteydessä työntekijä voi myös hakea palkkaa kuuden päivän odotusajalta. Hakemuksen vastaanottava viranomainen tarkistaa hakemuksen ja varmistaa että se on tullut ajoissa.

”Jos palkka ei näy tilillä palkkapäivänä, sitä ei kannata turhaan pitkään odotella”, PAMin lakimies Henry Vähtäri sanoo.

”Jos hakemusta ei jätetä palkkaturvaan määräajassa, se on peruste hakemuksen hylkäämiseen. Palkkasaatava saattaa jäädä työntekijän oman vahingoksi, jos määräaika ehtii umpeutua. Aika raaka peliä”, Vähtäri toteaa.

Palkkaturvasta vastaava viranomainen on Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus). Hakemus kannattaa tehdä ELY-keskuksen sähköisen asioinnin kautta, jonne kirjaudutaan omilla pankkitunnuksilla. Järjestelmän kautta voi lähettää myös tarvittavat asiakirjat ketterästi ELY-keskukseen. Palkkaturvaa on myös mahdollista hakea toimittamalla paperinen hakemus postitse. Palkkaturvahakemusten käsittelyaika on keskimäärin 6 kuukautta.

Mikäli yritys on hakeutunut konkurssiin, pääsääntöisesti konkurssipesänhoitaja tekee saatavista palkkaturvahakemukset.

”Sellaisessa tilanteessa työntekijän kannattaa kuitenkin varmistaa pesänhoitajalta, että hakemus tulee tehtyä, koska vastuu on viimekädessä työntekijällä”, Vähtäri muistuttaa.

Hän jatkaa:
”Erityisesti nyt koronakriisin aikana, kun monilla on kaikkea muutakin mietittävänä, kuten lainalyhennysten vapaiden hakemista ja muita arjen järjestelyjä, kolme kuukautta voi mennä todella nopeasti”.

Palkkaturvan maksimimäärä on 15 200 euroa samalle työnantajalle tehdyn työn perusteella.

Tarvitsetko apua?

Voit tarvittaessa tiedustella PAMin työsuhdeneuvonnasta neuvoa palkkasaatavien hoitamisesta. Suosittelemme hakemuksen täyttämistä verkossa, jota varten tarvitset muun muassa työsuhdettasi koskevat tiedot, työnantajan yhteystiedot sekä tiedot siitä, mitä saatavia haetaan. Tutustu myös PAMin wikikorttiin.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani

Puhelinpalvelu ma–pe