Järjestöuutinen - 28.04.2014 klo 14.20

Nuorten kesäduunari-info aukeaa taas

Nuorten Kesäduunari-info neuvoo jälleen kesätyösuhteisiin liittyvissä kysymyksissä 2.5. alkaen. Palvelu on tarkoitettu kesätyöntekijöiden lisäksi työnantajille, nuorten vanhemmille ja muille, jotka haluavat selvyyttä kesätyösuhteisiin liittyviin asioihin.

Kesätyösuhteisiin liittyvistä asioista voi taas perjantaista alkaen kysyä nuorten Kesäduunari-infosta. SAK:n, STTK:n ja Akavan yhteinen palvelu neuvoo nyt kymmenettä kesää. Maksuton palvelu on kerännyt viime kesinä yli 500 yhteydenottoa.

Palvelu on suunnattu kaikille nuorille, heidän vanhemmilleen ja työnantajille. Yhteyttä voi ottaa jo ennen työsuhteen alkua. Kysyä voi esimerkiksi palkoista, työvuoroista tai työsopimuksen laatimiseen liittyvistä seikoista.

- Palvelu on tarkoitettu kaikille, ei vain liittoon kuuluville. Pääosa soittajista on kesätyöläisiä, mutta soittajina on myös yrittäjiä, kesätyöntekijöiden vanhempia ja tyttö- tai poikaystäviä, SAK:n nuorisosihteeri Tatu Tuomela kertoo.

Suurin osa yhteydenotoista koskee palvelualojen tai kuntien työntekijöitä. Tuomelan mukaan palvelualoista edustettuina ovat perinteisesti varsinkin matkailu- ja ravintola-ala ja kaupan ala. Kesätyöasioihin liittyviä kyselyitä tulee jonkin verran myös teollisuus- ja kuljetuspuolelta.

Palkka ja lisät kiinnostavat

Eniten kyselyitä tulee Tuomelan mukaan palkasta ja palkan lisistä. Myös sairausajan palkkaan, työsopimukseen ja työvuorolistoihin liittyvistä asiat askarruttavat.

Tuomela muistuttaa, että työsopimus kannattaa aina tehdä kirjallisena. Pimeää työtä ei kannata tehdä: normaalissa työsuhteessa työnantaja maksaa palkan tilille ja antaa siitä todisteeksi tilinauhan tai palkkakuitin. Verokortti kannattaa viedä työnantajalle heti kesätöiden alkaessa.

- Jos jokin mättää näissä perusasioissa, pitäisi hälytyskellojen alkaa soida.  Velvotteiden laiminlyöminen kertoo usein siitä, että työnantaja ei hoida myöskään muita lakisääteisiä maksuja tai vakuutuksia, Tuomela huomauttaa.

Kesätyöntekijän tulee saada työhön myös riittävä perehdytys. Kesäduunarineuvoja Sini Siikström korostaa, että perehdytyksessä työnantajan tulee ottaa huomioon työntekijän koulutustausta, ammatillinen osaaminen ja työkokemus.

- Työnantaja on velvollinen antamaan ohjausta esimerkiksi työpaikan olosuhteista, koneiden ja laitteiden toimintatavoista ja työturvallisuudesta. Kunnollinen ohjaus vähentää työtapaturmia, parantaa työn laatua ja lisää työhyvinvointia, Siikström korostaa.

Kesäduunari-info aukeaa 2. toukokuuta ja on avoinna 29. elokuuta saakka. Neuvoja voi kysyä numerosta 0800 179 279 ja osoitteesta kesaduunari.fi. Keskustelua käydään myös Facebookissa osoitteessa www.facebook.com/kesaduunari. Palvelun nettisivuilla sekä Facebook-sivuilla nostetaan esiin usein kysyttyjä asioita koko kesän ajan.

Puhelinpalvelu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 9-15. Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun voi soittaa nimettömänä.

Kirjoittanut: Annemari Anttila