Järjestöuutinen - 13.01.2015 klo 10.55

Liittokokousvaaleissa ennätysmäärä ehdokkaita

Kevään liittokokousvaaleissa on mahtava määrä pamilaisia. Ennakkoasettelu päättyi eilen ja ehdolla on nyt jo yli 1500 jäsentä – enemmän kuin koskaan aiemmin! Luvassa on sähäkkä vaalikevät, ja jokainen äänioikeutettu pamilainen löytää varmasti itselleen sopivan ehdokkaan.

Maalis - huhtikuussa pidetään PAMissa liittokokousvaalit, jolloin jokainen äänioikeutettu pamilainen saa  vaikuttaa siihen, millaiset ihmiset päättävät PAMin toiminnasta. Kannattaa tutustua ehdokkaisiin ja ennen kaikkea äänestää.

Ja ehdokkaitahan piisaa! Eiliseen mennessä - jolloin ennakkoasettelu päättyi - ilmoittautui 1525 pamilaista ehdolle vaaleihin. Se on enemmän kuin koskaan aiemmin. Viime vaaleissa ehdokkaita oli 566 ja vuonna 2006 ehdokkaita oli 559. Ehdokkaita tulee vielä varmasti lisääkin, sillä ammattiosastojen ehdokasasettelukokoukset eivät ole vielä alkaneetkaan.

Ennakkoon ehdokkaiksi asettuneista pamilaisista naisia on n. 60 %. Alle 30-vuotiaita on 18 %. Kaupan alaa edustaa 48 %, matkailu-, ravitsemis- ja vapaa-ajanpalvelualaa 25 % ja kiinteistöpalvelu- ja turvallisuusalaa 20 % ehdokkaista. Suhteessa paikkamäärään vähiten ehdokkaita on Lounais-Suomesta ja Häme-Pirkanmaalta, eniten Lapista ja valtakunnallisesta vaalipiiristä.

Menikö ehdokasasettelu ohi? Vielä ehdit.

Jos olet hyvä tyyppi ja haluat vielä asettua ehdokkaaksi, ota selvää, milloin oma ammattiosastosi järjestää ehdokasasettelukokouksen. Ammattiosastot nimittäin järjestävät vielä omia ehdokasasettelukokouksia, joissa voi asettua ehdolle. Ammattiosastojen ehdokasasettelukokoukset käynnistyvät 24.1. ja pidetään 15.2. mennessä. Näissä kokouksissa lopullisesti todetaan kunkin osaston ehdokkaat. Oman ammattiosastosi saat selville jäsenkortistasi sekä kirjautumalla jäsenpalveluun. Älä ohita tilaisuutta vaikuttaa PAMin toimintaan!

Äänestä maalis-huhtikuussa – hyvät tyypit valitaan

Äänestysaika on 23.3. – 12.4.2015. Vaaleissa valitaan n. 400 henkilöä liittokokoukseen. Liittokokous pidetään kesäkuussa, ja silloin tehdään tärkeitä henkilövalintoja ja päätetään siitä, mihin suuntaan PAMissa mennään seuraavien neljän vuoden ajan. Usko pois, vaaleissa ei kannata nukkua.

Äänestäminen tapahtuu joko postitse, sähköisesti internetissä tai mobiililaitteella. Näissä vaaleissa ensisijainen äänestysmuoto on sähköinen äänestäminen. Jokainen äänioikeutettu saa postitse äänestysmateriaalin. Äänioikeutettuja ovat kaikki jäsenet, jotka ovat maksaneet jäsenmaksunsa 31.12.2014 saakka tai olleet sääntöjen mukaisesti jäsenmaksuista vapautettuja. Vaalikelpoisia eivät ole eläkkeelle siirtyneet jäsenet ja opiskelijajäsenet.

Vaalikone aukeaa maaliskuussa

Vaalikone aukeaa ehdokkaille 2.3. ja äänestäjille 11.3.

Liittokokous kesäkuussa

Liittokokous pidetään 1.-3.6. Helsingissä. Edustajat pääsevät päättämään siitä, millainen ammattiliitto PAM on seuraavat neljä vuotta. Se myös valitsee liiton puheenjohtajan, puheenjohtajan henkilökohtaisen varajäsenen, valtuuston ja hallituksen.

Vaalisivut