Järjestöuutinen - 21.01.2015 klo 13.49

Nettisivujen uudistus sai arvosanan "Hyvä"

Kysyimme syksyllä käyttäjiltä, onnistuimmeko vai emme, kun uudistimme nettisivujamme. Hyvin meni!

PAM pisti nettisivunsa uusiksi viime syksynä. Kuukausi uudistuksen jälkeen kysyimme käyttäjiltä, mitä mieltä he olivat uudistuksesta. Yleisarvosana uusista sivuista on "Hyvä". Näin arvioi 46,6 % vastaajista. Melko hyvänä uudistusta piti reilu 27 % vastaajista.

Vastaajat saivat arvioida sivuja nelikentässä, jossa painotettiin kysytyn ominaisuuden tärkeyttä ja onnistumista. Arvioitavana olivat selkeys, ajantasaisuus, helppokäyttöisyys, loogisuus, informatiivisuus, nuorekkuus ja mielenkiintoisuus.

Kaikissa näissä onnistuimme hyvin, parhaiten kuitenkin osaamme olla ajantasaisia ja heti sen jälkeen informatiivisia.

Selkeys

Ajantasaisuus

Helppokäyttöisyys

Loogisuus

Informatiivisuus

Nuorekkuus

Mielenkiintoisuus

Avoimet vastaukset antoivat nelikenttiin verrattuna hieman kriittisemmän mielikuvan. Vaikka osa piti uusien sivujen väreistä, niin kritiikkiäkin tuli: värejä oli liikaa, etusivun laatikoita samoin. Muutaman vastaajan mielestä koko projekti oli mennyt täysin metsään ja epäonnistunut.

Osalle uusi sivusto oli hankala ja epälooginen, asioita ei löytynyt - ainakaan samalla tavalla kuin aiemmin. Tähän vaikutti varmasti se, että toisin kuin ennen, sivuilla ei olekaan perinteistä navigointirakennetta, jossa jokaiselle asialle yritetään etsiä "kotipaikka". Sen sijaan suuri osa sisällöstä on Wikissä, joka toimii saman periaatteen mukaan kuin Wikipedia - asioita yhdistellään asiasanoilla ja linkityksillä toisiinsa. Vaikka uusi rakenne sai kritiikkiä osalta käyttäjistä, toimii se kuitenkin laajan sisällön kanssa paremmin kuin staattinen rakenne. Avoimissa vastauksissa muutama toivoi myös keskustelupalstoja takaisin.

Avoimissa vastauksissa esiin nousivat myös syksyn kirjautumisongelmat. Silloin osa selaimista lakkasi tukemasta salattua selausta asiointipalveluissamme, mistä aiheutui suuria vaikeuksia isolle osalle käyttäjiä.

PAMin sivuilla on kuukausittain keskimäärin 96 000 käyttäjää. Uusia sivuja ei turhaan suunniteltu mobiililaitteille: verrattuna viime vuoden tammikuuhun mobiilikäyttö on kasvanut 90 %. Haetuimpia sisältöjä ovat vanhaan tapaan työehto- ja palkka-asiat, jäsenedut sekä työttömyyskassan asiat.