Järjestöuutinen - 11.03.2015 klo 11.49

Museo kaipaa muistoja ravintola-alan naisammattilaisista

Mikkelin hotelli Kalevan työntekijöitä vuodelta 1953. (Kuva: Hotelli- ja ravintolamuseo)

Hotelli- ja ravintolamuseo kerää muistoja ravintola-alan eri ammattien naistyöntekijöistä ja naistyöntekijöiltä. Keräys liittyy maaliskuussa 2016 avautuvaan Rinta rinnan -näyttelyyn, joka esittelee naisten työn merkitystä, muutosta ja haasteita.

Suuri osa majoitus- ja ravitsemisalan työntekijöistä on 1900-luvulla ollut naisia. Heidän työpanoksensa on ollut merkittävä, mutta palkka ja arvostus usein pienempi kuin miesten. Joissakin alan ammateissa, kuten ovimiehissä, naiset ovat olleet vähemmistönä.

Ensisijaisesti toivotaan kirjoitettuja muistoja, mutta myös työhön liittyvät valokuvat ja dokumentit ovat tervetulleita. Voit kirjoittaa esimerkiksi työurastasi, siitä millaisia muutoksia alalla tapahtui työurasi aikana, mikä työssä oli parasta tai haastavinta, tai liittyikö työhösi joitakin tapahtumia tai henkilöitä, jotka ovat erityisesti jääneet mieleen.

Hotelli- ja ravintolamuseo pyytää lähettämään materiaalin ravintolamuistoja tallentavan Restopedia-sivuston kautta toukokuun 2015 loppuun mennessä. Vaihtoehtoisesti muistoja voi lähettää postitse osoitteeseen Restopedia c/o Hotelli- ja ravintolamuseo, Tallberginkatu 1 G 60, 00180 Helsinki. Liitä mukaan yhteystietosi.

Rinta rinnan -näyttely toteutetaan yhteistyössä PAMin kanssa ja se liittyy Hotelli- ja Ravintolahenkilökunnan Liiton (HRHL:n) historiaprojektiin.

Restopedia - kerro ravintolamuistosi!