Järjestöuutinen - 11.12.2015 klo 11.32

Auta Espanjan ay-aktiiveja, jotta he eivät joudu vankilaan

Kuvittele moderni eurooppalainen valtio, jossa ay-aktiivit voivat joutua vankilaan siksi, että he ovat käyttäneet lakko-oikeuttaan. Tämä on todellisuutta Espanjassa.

Oikeustoimet odottavat noin kolmeasataa espanjalaista ammattiyhdistysaktiivia. Espanjan hallitus vetoaa rikoslain pykälään, joka on peräisin Francon diktatuurin ajalta. Sitä käytettiin Francon aikana lakkojen kukistamiseen.

Dolores Villalbaa, joka on yksi espanjalaisen Palvelualojen työntekijöiden liiton johtajista, uhkaa kolmen ja puolen vuoden vankeustuomio työtaistelutoimiin osallistumisen vuoksi. Kahdeksan Airbusin työntekijää taas on vaarassa joutua vankilaan, koska he olivat lakkovahteina vuoden 2010 yleislakon aikana. Heitä uhkaa kaikkiaan 64 vuoden vankeustuomio.

Villalba tapasi Palvelualojen maailmanliitto UNIn johtoa marraskuussa ja pyysi tukea.

- Meitä kriminalisoidaan. Minua ei pelota vankila – jos minun pitää mennä sinne, minä menen. Jatkamme taistelua. Lakkoilu ei ole rikos, se on oikeus, hän sanoi.

Osoita solidaarisuutta

Espanjan työmarkkinauudistus on tehty vedoten maan talouskriisiin. Maassa on hyökätty voimakkaasti työntekijöiden oikeuksia kohtaan viime vuosina. Palvelualojen maailmanliitto UNI toteaa kannanotossaan, että on selvää, että uudistuksen todellisina tavoitteina ovat järjestäytymisvapauden rajoittaminen, työehtojen heikentäminen ja julkisten palvelujen yksityistäminen.

On aika kertoa Espanjan hallitukselle, että kaikella on rajansa. Lähetä viesti maan hallitukselle ja tue työntekijöiden oikeuksia. Osoita solidaarisuutesi niille, joita uhataan vankeudella.