Järjestöuutinen - 17.02.2014 klo 10.25

Jäikö jäsenmaksu maksamatta?

Jäsenmaksujen maksaminen saattaa joskus unohtua arjen kiireiden keskellä. Ei hätää, maksamattomat maksut voi aina kuitenkin hoitaa kuntoon. Ja ehdottomasti kannattaakin.

Jos jäsenmaksut ovat jostain syystä jääneet maksamatta, asia kannattaa hoitaa kuntoon. Kevään aikana PAM lähettää muistutuskirjeen maksamattomista maksuista niille, joilla on ollut katkoja jäsenmaksuissa vuoden 2013 viimeisellä puoliskolla. Sääntöjen mukaan jäsen voidaan erottaa liitosta ja työttömyyskassasta, jos jäsenmaksut tai jäsenmaksuvapautuksesta ilmoittaminen on laiminlyöty yli kolmen kuukauden ajalta. Liiton jäsenyys ei katkea välittömästi, mutta on tärkeää, että vastaat kirjeeseen, mikäli sellaisen saat.

Jos saat muistutuskirjeen, kirjeen mukana on tilisiirto, jolla voi maksaa uupuvat jäsenmaksut. Jos olet hyväksyttävästä syystä pois työelämästä, ilmoita maksuvapaudesta. Sen voit tehdä esim. liiton sähköisessä asiointipalvelussa. Hyväksyttäviä syitä ovat esim. perhevapaat, varusmiespalvelus tai opiskelu.

Jos työnantaja perii jäsenen jäsenmaksut, lähetetään kirje jäsenmaksuista ensin työnantajalle. Vasta tämän jälkeen, jos jäsenen jäsenmaksuissa on edelleen puutteita, lähetetään kirje jäsenelle. Jos saat kirjeen, tarkista palkkalaskelmasta, että työnantaja on perinyt jäsenmaksut palkasta. Jos mitään tietoja ei näy, ota yhteyttä palkanlaskentaan, että jäsenmaksut peritään. Jos palkkalaskelmassa on tieto peritystä jäsenmaksusta, on asia todennäköisesti kunnossa ja tiedot matkalla PAMiin. Palauta kuitenkin tässäkin tilanteessa kirjeen mukana tuleva selvityslomake ja ruksaa kohta "Työnantaja on perinyt jäsenmaksun puuttuvalta ajalta". PAM hoitaa asian puolestasi työnantajan kanssa.

Lue lisää täältä.

Kirjoittanut: Mirka Mäntylä