Järjestöuutinen - 07.04.2016 klo 13.11

Kaikilla PAMin toimistoilla on nyt Green Office -merkki

Palvelualojen ammattiliitto PAMin 11 aluetoimistolla ja keskustoimistolla on nyt WWF:n Green Office -merkin käyttöoikeus. Viimeisimpänä mukaan tuli PAMin Oulun toimisto, joka sai ympäristöystävällisyydestä kertovan merkin maaliskuussa.

Green Office -merkki tarkoittaa sitä, että toimisto on ottanut käyttöönsä ympäristöjärjestelmän ja läpäissyt WWF:n Green Office -tarkastuksen. Ohjelman tarkoituksena on pienentää työpaikan ekologista jalanjälkeä ja kannustaa toimistoja jatkuvaan ekotehokkuuden parantamiseen. Siinä mukana olevat toimistot ovat velvollisia keräämään tietoa mm. toimistopaperin käytöstä ja sähkönkulutuksesta sekä raportoimaan näistä vuosittain WWF:lle.

PAMissa toimistopaperin kulutus vähentyi yli 15 prosenttia vuosien 2014–2015 aikana. Lisäksi toimistosähkön kulutus on pienentynyt ja lentoliikenne vähentynyt, kertoo PAMin Green Office -yhteyshenkilö Pirjo Skogberg.

- Jäseniä palvellaan yhä enemmän sähköisten kanavien kautta, eikä postitettavaa materiaalia ole enää kovin paljon. Myös liiton hallituksen ja valtuuston kokoukset ovat nykyään paperittomia. Lisäksi etäpalaverit ja -koulutukset ovat lisääntyneet, mikä on vähentänyt henkilökunnan matkustamistarvetta selvästi, Skogberg kertoo.

PAMin Green Office -tavoitteet ovat ylittyneet esimerkiksi paperinkulutuksen vähentämisen suhteen. Yksittäisiä piikkejä voi kuitenkin olla, koska vuodet ovat toiminnaltaan erilaisia.

- Esimerkiksi viime syyskuun mielenilmaus nosti paperinkulutusta aluetoimistoissa, Skogberg selvittää.

Tekemistä on vielä mm. sähkönkulutuksen vähentämisessä. PAMin keskustoimiston loppuvuoden muuton yhteydessä on tarkoitus järjestää henkilökunnalle kirpputori ja kierrättää vanhoja kalusteita. Myös vihreän sähkön käyttöönottoa selvitetään, Skogberg kertoo.

Liitto on osallistunut jo useana vuonna maailman suurimpaan ilmastotapahtumaan, WWF:n Earth Houriin, sammuttamalla toimistojensa mainosvalot.

PAM allekirjoitti Green Office -sopimuksen huhtikuussa 2010, ja ensimmäiset PAMin toimistot saivat Green Office -merkin keväällä 2011.

Suomen Green Office -verkostossa on mukana 170 organisaatiota ja 449 toimistoa. Niissä työskentelee yhteensä yli 63 000 ihmistä. Suomen lisäksi Green Office -toimistoja on jo kymmenessä eri maassa.

Aiheeseen liittyvät