Järjestöuutinen - 08.04.2014 klo 10.22

Lupaukset lunastettava - Rana Plazan korvaukset maksettava

(Pam-lehti/kauppa) Rana Plazan tekstiiliitehtaan romahtamisesta Bangladeshin Dhakassa tulee 24. huhtikuuta kuluneeksi tasan vuosi. Suomen Puhtaat vaatteet -verkosto aloittaa tänään maanantaina Maksa pois! -kampanjan. Se muistuttaa osana kansainvälistä Pay Up! -kampanjointia, että kuolleiden omaisille ja onnettomuudessa vammautuneille työntekijöille luvatut korvaukset ovat edelleen maksamatta.

Maan tuhoisimmassa tehdasonnettomuudessa kuoli 1 138 työntekijää. Yli 2000 työntekijää loukkaantui.

Bangladeshista tekstiilejä ja vaatteita alihankkivat yritykset sopivat kansainvälisten ammattiliittojen aloitteesta avustus- ja korvausrahaston perustamisesta. Rahaston tulisi kuitenkin kerätä 40 miljoonan Yhdysvaltain dollarin pääoma ennen kuin korvauksia päästäisiin maksamaan. Brändeistä, joille Rana Plazan tehdas valmisti vaatteita, vasta alle puolet on julkisesti sitoutunut maksamaan lahjoituksia rahastoon. Ajantasainen lista sitoutuneista yrityksistä löytyy Clean Clothes -kampanjaverkoston sivuilta.

"Tukirahaston tarvitsema 40 miljoonaa Yhdysvaltain dollarin summa on pikkuraha tässä miljardibisneksessä. Vaateyhtiöille kysymys ei ole niinkään rahasta, vaan siitä että myöntää myös käytännössä korvausvastuunsa uhreille ja omaisille", Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskuksen SASKin viestintäpäällikkö Jukka Pääkkönen sanoo tiedotteessa.

Kansainvälinen Clean Clothes -kampanjaverkosto ja Suomen Puhtaat vaatteet -verkosto vaativat, että etenkin onnettomuustehtaalta tavaraa tilanneet vaatealan suuryritykset sitoutuisivat tukemaan uhrien tukirahastoa.

SASK neuvoo allekirjoittamaan vetoomuksen Rana Plazan uhrien puolesta.

Pam-lehden toimittaja Sini Saaritsa ja AD Janne Hulkkonen tutustuivat helmikuussa Dhakassa vaatetehtaisiin. Juttu on julkaistu Pam-lehdessä 2/2014.

PAM kuuluu Puhtaat vaatteet -verkostoon.

Kirjoittanut: Sami Siuvatti