Järjestöuutinen - 25.01.2013 klo 12.00

Viikko 5 tuo keskustelun työpaikoille

Viikko 5:n (28.1.-1.2.) aikana PAMin aktiivit ja liiton työntekijät kiertävät palvelualojen työpaikoilla ympäri Suomea jakamassa tietoa ja keskustelemassa työntekijöitä askarruttavista asioista. PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen haastaa kaikki työntekijät kertomaan tarinansa.

PAMin perinteinen kampanjaviikko Viikko 5 (28.1.-1.2.)  on aina nostanut esiin työelämän uusimmat terveiset. PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen tietää, että sama on odotettavissa tänäkin vuonna. Hän arvelee, että esimerkiksi vastentahtoinen osa-aikatyö on ajankohtainen teema.

- On korkea aika, että työmarkkinoita myrkyttävälle vastentahtoiselle osa-aikatyölle laitetaan stoppi. Kannustan kaikkia palvelualojen pätkätyöntekijöitä kertomaan tarinansa ensi viikolla, kun PAMin aktiivit vierailevat palvelualojen työpaikoilla, Julkunen sanoo.

Monilla palvelualoilla on mahdollista, että osa-aikatyö muodostuu koko työuran mittaiseksi. Tukala tilanne ei osoita parantumisen merkkejä - pikemminkin päinvastoin.

- Esimerkiksi lisätyön tarjoaminen ei käytännössä toimi. Kaupat palkkaavat jatkuvasti uutta pätkätyövoimaa ja eivät edes yritä järjestää asioita niin, että vapautuvia tunteja ja muuta lisätyötä tarjottaisiin jo ennestään olemassa oleville osa-aikaisille, joille ne kuuluisivat, Julkunen kertoo.

Työnantaja on velvollinen tarjoamaan lisätunteja ennestään palkkalistoilla oleville osa-aikatyöntekijöille ennen uusien palkkaamista. Julkusen mielestä työantajien on otettava itseään niskasta kiinni ja alettava kunnioittaa lakia. Viime vuoden lopulla Satakunnan käräjäoikeus totesi Satakunnan Osuuskaupan rikkoneen lisätyöntarjoamisvelvoitettaan ja tuomitsi yrityksen korvauksiin.

Osa-aikaisia työntekijöitä on jo lähes 310 000, joista merkittävä osa on palvelualoilla. Viikko 5:n aikana työpaikoille jaetaan muun muassa lisätyövihkosta, jossa kerrotaan lisätyön tarjoamisen perusasiat.

Kirjoittanut: SYSTEM