Uutinen - 05.11.2019 klo 16.58
Työtaistelu

JHL:n lakko Turun Arkea Oy:ssä 6.-8.11. saattaa koskettaa myös pamilaisia

Kuva: Gettyimages.

Iltapäivällä JHL ilmoitti, että Turun kaupungin tytäryhtiö Arkean työntekijöiden lakko alkaa keskiviikkona 6.11 jatkuen perjantaihin 8.11. Työtaistelu koskettaa Arkeassa tehtävää työtä. Lakonalaista työtä ei tule kenenkään tehdä.

Työtaistelun syynä on Arkea Oy:n päätös heikentää työntekijöiden työehtoja vaihtamalla työnantajaliittoa ja työehtosopimusta. JHL:n mukaan työnantajan haluttomuus neuvotella ja sopia paikallisesti keinoista joilla turvata henkilöstön asema nyt päätettyjä heikennyksiä vastaan on myös vaikutusta päätökseen.

JHL on päättänyt järjestää kolmen päivän lakon Arkea Oy:ssä. Lakko alkaa keskiviikkona 6.11.2019 klo 06.00 ja se päättyy perjantaina 8.11.2019 klo 24.00. Lakko koskee kaikkia tällä aikavälillä alkaneita työvuoroja.

Keitä lakko koskee?
• Lakko koskee kaikkia Arkea Oy:n palveluksessa olevien JHL:n jäsenten tekemiä töitä. Myös muiden liittojen jäsenet, kuten pamilaiset, tai järjestäytymättömät työntekijät eivät saa tehdä lakonalaisia töitä.
• Tämän lisäksi kaikki JHL:n jäsenet jotka työskentelevät Turun kaupungin tai Turun kaupungin omistamien muiden yhtiöiden palveluksessa pidättäytyvät tekemästä Arkea Oy:n työtaistelun piiriin kuuluvia työtehtäviä tänä aikana.
• Lakon ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle.

JHL maksaa jäsenelle ja muille SAK:laisen liiton jäsenille (kuten PAMin jäsenille) lakkoavustusta 60 euroa/lakkopäivä. Avustuksesta on veronalaista 16 euroa ylittävä osa.

Voit saada lakkoavustushakemuksen Turussa 6.11.2019 klo 12-14 järjestettävässä tilaisuudessa. Tilaisuus on Vähätorilla (Linnankatu 3).
JHL:n aluetoimistolla on lakkokahvila perjantaina 8.11. klo 12-15. Silloin voit tuoda aluetoimistolle lakkoavustushakemuksen. Aluetoimisto on osoitteessa Puistokatu 6 A, Turku.

Lisätietoa lakkoavustuksesta saa JHL:n verkkosivulta. Lisätietoja lakkorajoista, tilanteen taustoista ja käytännön ohjeista löytyy täältä.

6.11. JHL ilmoitti järjestävänsä myös lakon Rauman kaupungin ulkoistuksia vastaan. Rauman ruoka- ja puhtauspalveluissa työskentelevät JHL:n jäsenet ovat lakossa torstaina 7. marraskuuta ja perjantaina 8. marraskuuta. Lakko alkaa 7. marraskuuta kello 6.00 ja päättyy 8. marraskuuta kello 24.00.
JHL vastustaa ruoka- ja siivouspalvelujen ulkoistuksia, joita Rauman kaupunginhallitus päätti lakosta huolimatta esittää valtuustolle.

Lisäksi kaikki Rauman kaupungilla työskentelevät JHL:n jäsenet marssivat ulos työpaikoltaan torstaina kello 13. He palaavat töihin kello 15. JHL:n verkkosivulta löytyy ohjeistuksen Rauman lakon osalta. Tämänkin lakon osalta pätee sama periaate kun Turun Arkea Oy:n lakon osalta, eli lakonalaista työtä ei tule kenenkään tehdä.

Lisäys 7.11. Rauman ruoka- ja puhtauspalveluissa työskentelevien lakosta 7.-8.11.2019.