Tiedote - 26.11.2019 klo 13.45
Työtaistelu

JHL:n uusi lakko Turun Arkea Oy:ssä saattaa koskettaa myös pamilaisia

Kuva: Gettyimages.

JHL ilmoitti Turun kaupungin tytäryhtiön Arkean työntekijöiden uudesta lakosta. Lakko alkaa keskiviikkona 27.11.2019 klo 00.00 ja päättyy perjantaina 29.11.2019 klo 24.00. Lakonalaista työtä ei tule kenenkään tehdä.

Julkisten ja hyvinvointialojen ammattiliiton JHL:n ja muun muassa ruoka- ja kiinteistönhuoltoa tarjoavan Arkean Oy:n neuvottelut työehdoista ovat katkenneet. Neuvottelut aloitettiin, kun yhtiö ilmoitti syyskuussa aikovansa vaihtaa työehtosopimuksen halvempaan. JHL:n mukaan työnantajalla ei ole ollut todellista halua sopimiseen.

JHL:n ensimmäinen kolmen päivän lakko päättyi perjantaina 8.11.2019. Toinen lakko alkaa keskiviikkona 27.11. klo 00. Se kestää perjantaihin 29.11. klo 24.00. Myöskään pamilaisten ei tule tehdä lakonalaista työtä.

Keitä lakko koskee?

• Lakko koskee kaikkia Arkea Oy:n, Turun kaupungin ja Turun kaupungin omistamien muiden yhtiöiden palveluksessa olevien JHL:n jäsenten tekemiä töitä. Muiden liittojen jäsenet tai järjestäytymättömät työntekijät eivät saa tehdä lakonalaisia töitä.
  • Yhtiöitä ovat: Turku Energia, Kuntec, Kaarea, Kaarean kunnossapito, Lounais-Suomen Jätehuolto, Turun Satama, Turun Kaupunkiliikenne, Turun Seudun Vesi, Turun Seudun Vesihuolto ja Turun Seudun Puhdistamo.
  • Lakon ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle.

JHL maksaa jäsenelle ja muille SAK:laisen liiton jäsenille (kuten PAMin jäsenille) lakkoavustusta. Jos olet jonkin muun SAK:laisen liiton jäsen ja osallistuit lakkoon, palauta tulostettu ja täytetty lomake JHL:n Varsinais-Suomen aluetoimistoon.

Voit saada lakkoavustushakemuksen JHL toritilaisuudessa keskiviikkona 27.11.2019 klo 10.30–13. JHL:n aluetoimistolla on lakkokahvila perjantaina 29.11. klo 9-15. Aluetoimisto on osoitteessa Puistokatu 6 A, Turku.

Lisätietoa lakkoavustuksesta ja muusta lakkoon liittyvästä saat täältä.